SAS kör digital pilotväska med hjälp av wifi-hotspots
Mobilitet
Genom ett världstäckande nät av wifi-hotspots har flygpersonalen på SAS kunnat slopa den tunga pilotväskan. På sätt har man ökat effektiviteten, säkerheten men också kunnat minska bränslekostnaden.
28 januari 2015
Sara Johansson
SAS
På varje av SAS 800 dagliga flygningar har kabinpersonalen tidigare haft med sig en pilotväska. Den som befunnit sig på en flygplats har säkert sett en pilot passera med en läderportölj på hjul på väg till sitt nästa flyglan. I väskan finns färdplaner, kartor, manualer och loggar, en bibba papper som väger ungefär 50 kilo.
Men numera är portföljen helt fri från papper. Istället har piloterna en surfplatta som brukar benämnas EFB, Electronic Flight Bag. Systemet är inte nytt och har testats bland annat av Norwegian som var tidigt ute.
Ingen mera roaming
Systemet med surfplattorna har ökat effektiviteten då piloterna snabbare kan göra sin kalkyler, men det blir också mycket säkrare, skriver Computerweekly.com som intervjuat Ashraf Hoseini, mobile solution manager på SAS:
– Lösningen gör det enklare att arbeta för både piloter och övrig flygpersonal.
Men för att lösningen ska vara så säker som man vill behövs väldigt goda uppkopplingsmöjligheter. I starten förlitade flygbolaget sig på att koppla upp lokalt och roama på orterna dit piloterna flög. Det visade sig, inte överraskande, vara väldigt dyrt men också opålitligt då många länder inte har bra 3g- eller 4g-täckning. Och efter ungefär ett år med systemet beslutades det att SAS behövde en mer säker och mer kostnadseffektiv nätlösning.
15 miljoner hotspots
Genom ett avtal med Ipass, ett bolag som samlar trådlösa wifi-hotspots för företag som har många resande anställda, har man hittat lösningen.
Ipass har i dagsläget 15 miljoner hotspots i 120 länder och enligt Computerweekley har Ipass dessutom mött SAS krav på att lägga till några ytterligare hotspots på orter dit de flyger.
Dessutom var man tvungen att se reglerna de ofta förinställda tidsgränsen man kan koppla upp sig till en hotspot. Eftersom det inte får finnas någon risk för SAS personal, piloterna främst, helt plötsligt kopplas ned då de nåt en tidsgräns.
Stor affärsnytta
Kostnaden för roaming har minskats dramatiskt sedan införandet. Dessutom bedömer flygbolaget att användarupplevelsen blivit bättre då piloterna har ständigt tillgång till Ipass alla hotspots och slipper förlita sig på lokal nättäckning.
Effektiviteten har också ökat då många piloter nu gör förberedande (eller efterarbete) på sina hotellrum nära en bra hotspot.
– Våra piloter behöver alltid var uppkopplade för att få uppdateringar, göra flygkalkyler och allt annat som behövs inför och efter en flygning, säger Ashraf Hoseini, till Computer Weekly.
Bland de mindre besparingarna återfinns också det minskade användandet av papper samt att det nu krävs mindre bränsle, något som snabbt märks när man är ett flygbolag med 800 flygningar per dag, året om.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se