Det är i 2021 års upplaga av analysföretaget IDC Marketscape som svenska Sinch får en bra fjäder i hatten. Detta då anses vara en av de globala ledarna i sitt gebit, CPaaS (Communications Platform-as-a-Service ).
– Globala bolag som kräver pålitliga, robusta, programmerbara meddelanden för kundengagemang och röst-API:er kommer att hitta en skicklig partner i Sinch. Lokala och regionala bolag som behöver en partner som förstår lokala regelverk och kan ge lättanvända SaaS-lösningar kommer också kunna dra nytta av att använda Sinchs olika plattformar, säger Courtney Munroe, forskningsdirektör på Worldwide Telecommunications Research, IDC, i en kommentar till rapporten.
Skalbara lösningar och bred portfölj
De styrkor som lyfts fram i rapporten är att Sinch är ett solitt företag med pålitlig och högkvalitativ service. Därtill så skriver IDC Marketscape att de har en mångfacetterad portfölj med skalbar, programmerbara API:er och lösningar.
– Sinch särskiljer sig tydligt, vilket gynnar tusentals kunder, inklusive åtta av de tio ledande techbolagen i världen. Att bli erkänt av IDC MarketScape som en global ledare inom CPaaS är ett bevis på vårt engagemang för kvalitet, skala och oöverträffad global räckvidd med direktanslutningar till mer än 450 mobiloperatörer, säger Oscar Werner, vd på Sinch.
Utöver Sinch anses Vonage, MessageBird, Infobip, Bandwidth samt Twilio tillhöra ledarskiktet. Bäst positionerad av alla CPaaS-aktörerna anses Twilio vara.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se