Anledningarna är flera. Dels handlar det om svårigheter att definiera en småföretagare, dels att EU skiljer på de båda grupperna i regleringsfrågor.
PTS förvånat
Post- och telestyrelsens generaldirektör Marianne Treschow får nyheten direkt från Telekom idag och är förvånad. Hon hade hoppats på att rådgivningsbyrån också skulle få en efterfrågad roll som tvistlösningsnämnd för småföretagare. I dagsläget saknar de möjlighet att få hjälp i ärenden som inte är motiverade att ta till domstol. Allmänna reklamationsnämden prövar inte företagares tvister och tar till dessutom inte upp tvister om belopp lägre än 1 000 kronor.
PTS undersökning, Företagens användning av elektronisk kommunikation 2005, visar att inget företag drivit en tvist om en felaktig räkning till domstol. Och vart femte företag inblandat i en tvist har valt att betala en räkning som de anser felaktig.
– Småföretagen faller mellan stolarna och det är väldigt viktigt att även de kan få sin sak prövad utanför domstol, framhåller Marianne Treschow, som inte vill kommentera hur PTS kommer agera framöver i frågan om en tvistlösningsnämnd för småföretag.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se