I år beräknas 41,5 miljoner smartklockor att säljas till kunder globalt, vilket är en ökning med närmare sju miljoner enheter jämfört med förra året.
Om intresset ökar i samma takt spår Gartner att 81 miljoner smartklockor kommer att skeppas år 2021. Om den analysen stämmer kommer värdet av försäljningen att uppgå till cirka 17 miljarder dollar.
Barn viktig målgrupp.
Bland märkena är Apple obestridlig ledare och därefter följer Asus, Huawei, LG, med flera som kämpar om marknadsandelar. Två undergrupper inom smartklockor som enligt Gartner kommer bli stora de kommande åren är dels smartklockor som ser ut som ”vanliga” märkesarmbandsur och dels smartklockor som riktas till barn. Framför allt den senare kategorin beräknas utgöra 30 procent av alla smartklockförsäljning till år 2021.
Utöver smartklockor är förstås bluetooth hörlurar den riktigt stora produktenheten inom wearables. I år beräknas 150 miljoner enheter att säljas globalt, vilket är en ökning med över 20 miljoner jämfört med förra året.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 24 augusti 2017