– Allt sådant sköts via smarta telefoner och surfplattor med hjälp av en specialframtagen programvara för branschen. Informationen knappas in i telefonen och skickas sedan till vårt system. Tidigare fick allt skrivas ned ute på plats och sedan läggas in i systemet. Nu är vi i alla fall en bit på väg mot det papperslösa kontoret, konstaterar Svante Ström, vd för Francks Kylindustri i Göteborg.
Det innebär samtidigt en sårbarhet, i fall det händer något med en telefon eller surfplatta. Här har företaget hittat ett bra stöd hos RingUp/Linné Kontorsmaskiner.
– Det behövs en leverantör som snabbt kan reparera telefonen eller ordna fram en ersättningsprodukt. Ibland åker de till och med ut och löser problemet på plats, säger Svante Ström.
Kylföretaget har även börjat dra nytta av 4g för att koppla upp sig direkt mot kundernas kylsystem via en portabel router. Det gör det möjligt att felsöka och ibland även åtgärda fel utan att besöka kunden fysiskt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 2 september 2014