Sponsoravtalet för Tele2 Arena löper ut – förhandlingar om fortsättning pågår

operatörer Det tioåriga sponsoravtalet lider mot sitt slut. Eller? Tele2 har tillfälligt förlängt avtalet till årsskiftet men vad som händer sen står ännu inte klart.

Sponsoravtalet för Tele2 Arena löper ut – förhandlingar om fortsättning pågår

2013 blev Tele2 sponsor för Tele2 Arena i Stockholm. Sedan invigningsbandet klipptes har arenan varit en plats för både sport, musik och underhållning. Och – ej att förglömma – snabb uppkoppling. Men nu ställs Tele2 Arenas framtid på sin spets. Kommer operatören förlänga sitt sponsorskap? I alla fall fram till årsskiftet, berättar Fredrik Hallstan, kommunikationsansvarig på Tele2.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Kommer ni fortsätta som sponsorer efter det?

– Vi har en dialog med Stockholm Live och kommer att återkomma när vi har fattat ett beslut om framtiden.

Tele2 Arena ägs av SGA Fastigheter men är uthyrd till företaget Stockholm Live. Enligt Stockholm Live har sponsoravtalet ännu inte löpt ut.

Sponsorskapet har fått flera utmärkelser. Det har bland annat blivit prisat som Årets sponsorskap i tävlingen Gyllene Hjulet 2015 och Europas bästa sponsorskap i tävlingen European Sponsorship Association 2016.

Vad har ni fått ut av sponsorskapet?

– Det har såklart ökat kännedomen om Tele2:s varumärke. Det har också varit en bra plattform för att visa tekniska lösningar och så har även vår personal känt stolthet, kommenterar Fredrik Hallstan.

Den högsta datavolymen som någonsin registrerats på arenan var när Swedish House Mafia uppträdde 2019. Då uppmättes hela 4 TB data.

Vilka tekniklösningar har ni installerat på Tele2 Arena genom åren? 

– Naturligtvis så har fokus varit på uppkoppling i arenan både över wifi och mobilt. Under våren lanserade vi riktig 5G på arenan med hastigheter upp till 1 Gbit/sekund.

I en undersökning genomförd av företaget Netigate framkommer det att sponsorskapet av arenan har ett potentiellt värde som överstiger Tele2:s investering med nästan 200 procent varje år, men vad de faktiskt har investerat under dessa tio år vill Fredrik Hallstan inte svara på.  

– Det är inget som vi avslöjar, säger han.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.