Svenskarna toppar surfligan

Datatrafiken fortsätter att växa. Nu mobilsurfar svenskarna mest per månad i hela världen. Men vi skickar färre sms, en av förklaringen kan vara tjänster som Skype och Viber.

Sverige har världens högsta genomsnittliga mobildataanvädning. Det visar en analys om det svenska mobilanvändandet gjord av analysföretaget Tefficient. Vi surfar i snitt upp 900 mb per månad och sim-kort, år 2009 var motsvarande siffra 200 mb. I analysen är alla sim-kort inräknade, alltså även de som inte kan använda data.

Trenden är tydlig och kurvan pekar uppåt utan att verka avstannande. Totalt har man analyserat elva länder, bland annat Nederländerna, Storbritannien, USA och våra Skandinaviska grannländer. Efter Sverige som toppar kommer Finland med 800 mb per månad och sim-kort.

– Det finns ingen mättnad i lusten att använda smartphones, säger Fredrik Jungermann på Tefficient.

Siffrorna är en sammanställning av rapporterad data till olika regulatorer i världen. I Sverige är det PTS som står för sammanställningen.

Färre sms

Ett trendbrott finns dock i analysen och den är tydlig. Det sänds färre sms. Detta trots att aktörerna har gjort satsningar med erbjudande om obegränsat antal sms i olika abonnemangsformer.

En av förklaringarna är att vi använder allt mer ip-baserade meddelandetjänster som till exempel Viber, Imessage, Whatsapp och Skype. Listan med liknande over the top-tjänster som stjäl operatörernas sms-intäkter kan göras lång. Utvecklingen är inte heller unik för Sverige, det ser likadant ut i Nederländerna och Danmark.

Stora förluster

Analysföretaget Ovum spådde tidigare i år att färre sms skulle sändas under 2012. I deras rapport Counteracting the social messaging threat menade man att operatörerna skulle förlora miljardbelopp världen över på att fler sms och mms sänds genom andra meddelandetjänster.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.