Ivanti har it-tjänster som endpoint-management, asset management och service management i produktkatalogen.
Kommer vi att fortsätta arbeta på samma sätt när vi till slut lagt pandemin bakom oss?
Nätverk Distansarbetet växte enormt i Sverige under våren på grund av Corona-pandemin. Telekom idag ringde upp Pierre Blom, Nordenchef på Ivanti, för att prata om hur det här påverkar it-avdelningarna.

Ivanti har it-tjänster som endpoint-management, asset management och service management i produktkatalogen.
Kommer vi att fortsätta arbeta på samma sätt när vi till slut lagt pandemin bakom oss?
– Absolut. Det finns inget skäl att gå tillbaka, för det här sättet att arbeta är så mycket mer effektivt. Jag delar min tid mellan Göteborg och Skåne i vanliga fall, men kan nu sköta i princip allt hemifrån.
– Men om det här blir det nya normala så måste det som i många fall var snabba lösningar i våras göras om eftersom it-avdelningarna behöver kunna hantera företagens nät på bästa sätt, säger han.
Hur menar du?
– Ska man hantera företagets nät på bästa sätt krävs det att allt är byggt på en välorganiserad grund och att man har överblick över näten. Före Corona var de flesta innanför murarna och det var enkelt att sköta, men med många som ansluter utanför murarna till centrala system och kanske ibland också med byod-enheter fungerar det inte med allt för komplexa lösningar.
– Det ska dessutom vara enkelt att administrera och provisionera och med nästa steg av automatisering så kan man få enheter att laga sig själv – allt det här är viktigt för att man som it-avdelning ska kunna jobba strategiskt istället för operativt.
Varför är det viktigt?
– It blir en allt viktigare del av verksamheterna och om man fortsätter att jobba stuprörsbaserat så tappar man väldigt mycket av fördelarna med välorganiserad it. Den här förändringen är lättare att genomföra om it-chefen sitter i ledningsgruppen.
Var börjar man?
– Man ser över vad man behöver och sedan gäller det att skapa en flexibel lösning utifrån de behoven. Det gäller att kunna växla upp både såväl som ner snabbt om något liknande sker igen – tänk mer Saas-tjänster än att äga alla lösningar själv.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se