Tele2 lanserar nya klimatmål

Hållbarhet Nu höjer Tele2 sina klimatambitioner och lanserar ett nytt mål för att bli branschledande inom hållbarhet. 

Tele2 lanserar nya klimatmål

 

Ingen kan göra allt, men alla som gör något bidrar. Och nu har Tele2 bestämt sig för att bidra mer än någonsin. Operatören vill nämligen dra på sig ledartröjan inom telekom när det kommer till hållbarhet och klimatmål.
– Det råder inga tvivel om att vi alla måste bidra till kampen mot global uppvärmning. Som operatör har vi på Tele2 ett ansvar att reducera våra egna utsläpp ytterligare, men vi kommer också uppmana våra kunder och leverantörer att förändra deras beteenden och verksamheter. Att våra klimatmål har blivit godkända av Science-Based Targets initiative sänder en tydlig signal till alla i vår värdekedja och säkerställer att Tele2 står för hållbar tillväxt framöver, säger Kjell Johnsen, koncern-vd på Tele2.

Så vad innebär det här? Jo, Tele2 har satt upp att de ska minska koldioxidutsläppen inom scope 1 och 2 med 90 procent till 2025 och 100 procent 2029. Detta med 2019 som basår. Därtill ska utsläppet inom scope 3 minskas med 60 procent per kund till 2029.

Uppfyller kraven

De nya målen innebär att Tele2:s egna verksamhet uppfyller de krav som innebär att det går att nå 1,5-gradersmålet i enlighet med Parisavtalet.
– Våra mål är bland de mest ambitiösa klimatmålen som satts för någon mobiloperatör i världen. Långsiktigt strävar vi mot en fossilfri verksamhet med noll utsläpp i vår egen verksamhet såväl som i vår värdekedja. För att säkerställa att våra koldioxidutsläpp fortsätter minska i linje med hur vår verksamhet utvecklas har vi knutit målet för minskningen i värdekedjan till antalet kunder vi har, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.

Tele2 är sedan 2020 klimatneutral i den egna verksamheten.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.