– Som kund kommer man att märka av när tjänsterna kan erbjudas. Det man kan göra som kund nu om man är intresserad är att se över vilka telefoner som finns som fungerar med volte, säger Patrik Nilsson.
Alternativ för bättre inomhustäckning
Från Telenors sida ser man volte som ett sätt att få en bra användarupplevelse med surf och röstsamtal parallellt. Med hjälp av wifi-röstsamtal ska kunder också få tillgång till ett verktyg som råder bot på bristande inomhustäckning.
– Vi kommer att kunna paketera tjänster till alla våra kunder, men och det är en del av projektet att ta fram exakt hur det ska se ut. Jag ser att man även som företagskund kan ha samtal över wifi som ett alternativ på vissa platser, även om man redan idag har ett fungerande inomhusnät från oss redan, säger Patrik Nilsson.
”Ett stort projekt”
Projektet som nu inleds är omfattande – utrustning på många platser ska bytas ut. Men kunder ska inte komma att märka av några besvär, menar Patrik Nilsson. Arbetet kommer göras efterhand och inte ske i någon big bang. Vi kommer att ha en dialog med kunder som kan komma att bli påverkade, men vår ambition är självklart att minimera störningarna för kunderna.
– Det här är ett stort projekt. Det är ändå corenätet som ska bytas, så det är förstås mycket fokus från vår sida och projektet kommer att så högt upp på vår agenda avseende projektuppföljning, säger Patrik Nilsson.
Något ekonomiskt belopp går man inte in på från Telenors sida, men att det är en hel del kostnader inblandat kan man vara rätt säker på.
– Pengasummor är en sak mellan oss och Ericsson, men det är klart att det handlar om stora investeringar. Det är instegsbarriären i den här branschen, säger Patrik Nilsson.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 17 augusti 2015