Telenor knyter ihop mobilen och Lync

Telenor har tagit fram en fullvärdig integration mellan den egna växeltjänsten Telenor One Flexibel och kundplacerad Microsoft Lync. Drivkraften är ett starkt sug efter fullvärdig uc ända ut i mobilerna.

Telenor knyter ihop mobilen och Lync

Redan för ett par år sedan började Telenor erbjuda extern telefoni och linjestatus för mobiler i Microsoft Lync. Nu tar operatören ett kliv vidare in i vad de beskriver som en fullvärdig integration mellan kundernas Lync-plattformar och den molnbaserade växeln Telenor One Flexibel.

Fullvärdig betyder att användarens pc-klient blir en riktig sip-anknytning i molnväxeln, med samma id som mobiltelefonen. Det gör exempelvis att det kan ringa samtidigt i både pc:n och mobilen, att man får en sammanhållen linjestatus och att alla tilläggstjänster, som hänvisning och röstbrevlåda, fungerar i både mobilen och pc-klienten.

– Användaren behöver inte installera en app i mobilen för att det här ska fungera. Integrationen görs i vårt nät, vilket är en stor fördel, säger Tobias Karlsson, business manager med ansvar för mobila växlar och uc hos Telenor.

Det är Telenors Broadsoft-plattform som används för att sätta upp tjänsterna i nätet.

Sametime och Cisco nästa

Lösningen är klar för Lync 2010/2013. Den har satts upp och finslipats tillsammans med en icke namngiven kund och andra är på väg in i lösningen. Samma procedur väntar nu för Lotus Sametime och därefter Ciscos uc-plattform.

– Det är kundernas efterfrågan som får styra. Vi utgår ifrån Telenor One och gör en integration mot kundens befintliga eller kommande uc-plattform. Det gör att vi täcker in alla typer av företag, ända upp till de största, säger Mats Almgren, affärsområdeschef för Enterprise på Telenor Sverige.

Han har stora förväntningar på Mobil uc, som tjänsten heter, och menar att den ligger helt rätt i förhållande till hur marknaden utvecklas.

– Andelen företag som använder uc-lösningar ökar snabbt, från 16 procent 2012 till 30 procent under det här året. Samtidigt är det få som dagsläget har gjort tjänsterna tillgängliga i mobiler, men det kommer att ändras. Över 90 procent har nämligen för avsikt att göra det de närmaste åren.

En totallösning

Mats Almgren hämtar de här siffrorna från Telenors senaste Mobility Report. Han konstaterar också att det i dagsläget finns runt 4,5 miljoner fasta växelanknytningar i Sverige, varav en stor andel är på väg att flyttas ut i molnet samtidigt som de blir mobila.

Telenors Mobil uc ska möta de här trenderna i en totallösning som knyter ihop allt. Frågan är då vad ett sådant storkalas kan kosta?

Kunden startar naturligtvis med kostnaden för den egna uc-plattformen, i nuläget och i det vanligaste fallet Lync. Sedan kommer kostnaden för växeln Telenor One Flexibel, som alltid är ett resultat av en enskild förhandling. Men det kan exempelvis kosta mellan 55 och 75 kronor per månad och användare i en medelstor organisation. Ovanpå dataaccessen behövs en sip-tjänst, som har ett listpris 35 kronor per kanal och månad. Mobil uc-status kostar mellan 4 och 10 kronor i månaden per användare och mobilintegrationen går på 35 kronor. Det gör ett totalpris som i runda slängar kan hamna på 125 kronor i månaden per användare. Men det beror som sagt på förutsättningarna i det enskilda fallet och vad förhandlingarna leder fram till. Därtill kommer kostnaden för Lync-användare.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.