Ansvaret hos Comtelo
På Telenor beklagar man att kunderna blivit lidande och oväntat funnit sig abonnemangslösa. Men till syvende och sist är det upp till Comtelo/Newphone att i god tid informera sina kunder om vad som gäller och ge dem förutsättningar att kunna byta operatör.
– Situationen är självklart oerhört olycklig. Vi har in i det längsta försökt att hitta en lösning och att vi som i det här fallet stänger av en service provider är mycket ovanligt. Men ansvaret mot slutkunden ligger hos Comtelo/Newphone, säger Alexandra Carlsson.
Få reservationer
Enligt Telenor ställs inga särskilda krav på service providers idag. Så länge operatören i fråga är registrerad hos PTS och uppfyller de svenska marknadskraven får vilken aktör som helst teckna avtal för att erbjuda sina tjänster via Telenors nät.
I skrivande stund har Comtelo fortfarande inte betalat Telenors fordran och ärendet kommer enligt Telenor därför att följas upp enligt gängse rutiner. Det vill säga i första hand bli en fråga för Kronofogdemyndigheten.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se