Telia tar triple play hela vägen

Nu kan Telias kunder få digital-tv via bredband. Det är en del av operatörens satsning på triple play med tv, video, telefoni och data i ett. SVT 1 och 2 finns med i utbudet.

Femton av Sveriges största orter, däribland Stockholm, Umeå och Örebro, kommer att vara de första som får tillgång till Telias bredbands-tv, som kan levereras över adsl-anslutningar.

– Genom vår satsning på digital-tv kan vi erbjuda våra kunder ytterligare en tjänst som spelar en central roll i deras hem och vardag. Redan i år räknar vi med att 70 procent av Sveriges hushåll kommer att kunna få digital-tv från oss, säger Marie Ehrling, vd för Teliasonera Sverige.

Två olika kanalpaket finns att välja mellan. Paket 1 erbjuder 23 kanaler, som till exempel SVT 1 och 2, TV4, kanal 5 och flera discovery-kanaler. I det andra paketet finns också båda SVT-kanalerna och TV4 men även Canal+ fem olika kanalutbud.

För den riktigt sportintresserade finns ett säsongskort att köpa som ger tillgång till direktsända matcher från både Elitserien och Allsvenskan.

Fördel mot konkurrenter

Utöver den nya tv-tjänsten kommer kunderna även att kunna beställa film med hjälp av video-on-demand som i dagsläget innehåller cirka 150 titlar. Filmen hyrs i 20 timmar åt gången och då kan man använda alla de vanliga videofunktionerna som play, stop, paus och spola.

Genom sina många bredbandskunder kan Telia ha en fördel mot sina konkurrenter, förutsatt att adsl-nätet är lika bra på tv som kabelnätet. Telia har valt Kreatels box IP-STB 1510 med en specialdesignad fjärrkontroll för sina tv-kunder.

Bredbandsbolaget har redan kommit igång med tv i sitt nät i Sverige men deras utbud saknar ännu SVT:s och TV4:s kanaler.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.