I mitten av augusti tröttnade Teliasonera och hotade för första gången med att blockera samtal till TDCs kunder.
På högsta nivå
Sedan dess har ställningskriget trappats upp steg för steg. TDC hävdar att de har försökt förhandla med Teliasonera. Frågar har varit uppe på högsta nivå, då TDCs vd Ulf Baggström personligen bett Teliasoneras koncernchef Lars Nyberg att dra tillbaka hotet om trafikstopp. TDC har också försökt gå via Post- och telestyrelsen och Konkurrensverket, så här långt utan resultat.
– Hotet är ett brott mot gällande konkurrenslagstiftning. Teliasonera utnyttjar sin dominerande ställning för att få konkurrenter att acceptera deras villkor innan man låtit regulatoriska myndigheter pröva vilka villkor som ska gälla, säger Ulf Baggström.
Han hänvisar till att Regeringsrätten eventuellt ska ge prövningstillstånd i tvisten och tycker att Teliasonera borde invänta den juridiska processen.
En samhällsfara
Peter Holm, bolagsjurist på Teliasonera, utgår från att ärendet om TDCs marknadsstatus inte kommer att beviljas prövningtillstånd i Regeringsrätten. Det är änu mindre sannolikt att det skulle leda till en ändring i sak, menar han.
– Vi vill inte betala mer i avgift än vad vi själva tar ut i den nettofakturering som tillämpas på samtrafiken. TDC har självsvåldigt dragit av det högre priset, säger Peter Holm.
Han tycker att TDCs agerande har liknat utpressning och framhåller att operatören själv måste ta ansvar för sina egna kunder.
TDC gör själva en stor affär av att ett stopp i Teliasoneras samtrafik skulle få samhällsfarlig konsekvenser. De har mång stora kunder som driver nyckelfunktioner i samhället. Där finns exempelvis Stockholms läns landsting, Luftfartsverket, länsstyrelserna och public service-bolagen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 2 oktober 2007