De listar ett antal konkreta åtgärder som ska leda till det:
Den första handlar om likabehandling av grossistkunder, eller ”Equal Access”. Det innebär att grossistförsäljningen av fastnätstjänster och slutkundsförsäljningen delas upp och får skilda resultatkrav. Telia uppger att de redan, sedan årsskiftet, har skapat en separat affärsenhet för grossistverksamheten.
”Funktionell delning – light”
Teliasonera lovar att börja särredovisa återförsäljnings- och grossistaffärerna, för att skapa insyn för berörda parter. Dessutom ska en oberoende revision säkerställa att likabehandlingen fungerar.
Man lovar också att rutinerna för hur grossistkunderna tas om hand ska förbättras.
I grova drag liknar den här nya strukturen den modell som British Telecom har etablerat och som går under namnet Open Reach. Men intrycket är att det i Telias fall handlar om en ”funktionell delning – light”. I utspelet sägs inget om de vattentäta skott mellan grossist- och slutkundsförsäljningen som är en av grundbultarna i Open Reach-modellen, för att hindra informationsläckage.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se