– Blackberry talar direkt till hjärtat på miljontals företagsanvändare runtom i världen. Vi på Tre har samma passionerade vision om mobil teknik som en möjliggörare, säger Peder Ramel
Integration med affärssystem
Blackberry-lösningen från Research In Motion (RIM) är erbjuder kalender och e-post i mobilen, men har mycket mer att erbjuda när det gäller långtgående integration med affärssystem och intranät. Hela tanken är att det ska bli enklare att sköta jobbet även när du inte sitter framför datorn på kontoret.
– Blackberry har lyckats bättre än de flesta att göra affärsmobilitet till en fråga om frihet och fritid. När alla viktiga funktioner får plats i fickan behöver jag inte längre ta med mig en laptop på fältet. Blackberry gör att jag har bättre kontroll över min arbetsdag, säger Peder Ramel.
Utlovar hög säkerhet
Säkerheten i Blackberry-lösningen är hög, med 256 bitars kryptering och certifiering enligt den internationella CC-standarden (Common Criteria). Det finns också flera funktioner för att administrera mobilerna centralt, uppgradera mjukvara, aktivera och deaktivera, addera lösenord och till och med radera innehållet i en borttappad eller stulen terminal.
8707G, som är den första 3g-mobilen från RIM, har ett komplett tangentbord och en färgskärm på 320×240 pixlar. Den hanterar filformat som JPEG, BMP, TIFF, Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Corel WordPerfect och Adobe PDF.
WM-Data är partner
Med Blackberry kan du få rapporter, beslutsstöd, crm–system, säljstödssystem med mera hela vägen ut i mobilen på samma säkra sätt som din e-post. Mycket är redan gjort av de ledande leverantörerna inom dessa områden och kan då enkelt startas upp. I annat fall kan Tre, i partnerskap med WM-data, hjälpa till med en implementerad lösning.
WM-datas tjänster för Tre kommer att levereras från WM-data Global Telecom Support Center i Karlskrona.
– Vi kan erbjuda telekomoperatörer bättre tjänster till slutkund och en snabbare väg till marknaden genom att vi tar hand om vissa affärsprocesser, säger Bengt-Åke Claesson, ansvarig för WM-datas Global Telecom Support Center i Karlskrona. Dessutom delar vi risken med operatören genom att vi arbetar efter en vinstdelningsmodell, vilket hittills varit ovanligt i telekombranschen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 25 januari 2008