Trögt för triple play

Det har varit ett trögt första år för triple play-tjänster. Trots massiva reklaminsatser är det få som nappat på tjänsten, visar en undersökning som webbsajten Näringsliv24 låtit genomföra.

Näringsliv24 har tagit hjälp av konsultföretaget Mediavision som beräknat antalet triple play-abonnemang till totalt cirka 65 000. Enligt Marie Nilsson, vd på Mediavision beror den tröga starten på en naturlig tröghet inför nya tekniska lösningar, men också på att det inte varit tekniskt möjligt för många att byta till att samla telefoni, internet och tv i en och samma lösning.

Comhem, som var först ut med att lansera triple play, är också det bolag som lockat flest abonnenter. De har idag 36 000 kunder. Telia har 20 000 triple play-kunder och Bredbandsbolaget endast 8 000.

Indra Åsander på Telia håller med om att det finns en tröghet i marknaden och att de räknar med att det tar ett antal år att bygga upp tjänsten. Peder Ramel på Bredbandsbolaget tycker dock att marknaden släppte vid halvårsskiftet 2005.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.