Ett av de bästa sätten att bekämpa oviljan att vara ledare i en gruppsituation är att ta bort onödiga komplikationer genom att skapa enhet mellan användargränssnitt. På så sätt kan folk gå från personliga system till gruppsystem och fortfarande känna sig säkra. De ska kunna använda samma ikoner och samma processer när de delar innehåll eller ringer ett samtal. Alla lösningar bör se ut och kännas på samma sätt. Oavsett hur nytt eller gammalt ett system är.
Studier visar att förtrogenhet föder användning, som slutligen leder till den bästa interaktionen mellan användare. Lösningsleverantörerna bör inte tvinga användaren att lämna ett gränssnitt för att gå in i ett annat för att planera och hantera ett möte.
I branschen talar vi om ”ett halvmeters” kontra ”ett tremeters” användargränssnitt, vilket kommer sig av de traditionella videokonferensrummen. De var tidigare som bowlingbanor, så man stod flera meter från skärmen i ett stort konferensrum. Nya lösningar har avskaffat det. Branschledarna fokuserar på att ”det bästa gränssnittet, är inget gränssnitt” och har undersökt hur folk samarbetar mest naturligt i videomötessituationer. De har märkt att folk älskar att gå runt i lokalen och gillar att se varandra i ögonen. De har också konstaterat att folk som ringer in är mer engagerade när rummet är fyllt av människor.
För att göra det möjligt att röra sig naturligt, måste kameran automatiskt kunna anpassa sig till din höjd och hur du rör dig i rummet. Det bör inte finnas några onaturliga begränsningar av ditt beteende.
Nästa steg för användarupplevelsen är att automatisera systemet helt. Det innebär att användaren endast bör behöva logga in i systemet, och att systemet härefter anpassar sig efter användarens preferenser – drar de mest använda innehållsdelningsmetoderna till förgrunden, justerar volymen, kamera vinkeln, etcetera. Dessa faciliteter ska göra teknologiska möten, som är baserade på samarbetsteknik, mycket mer effektiva. Även om vi inte riktigt är i mål ännu!
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 18 november 2016