”Uma inget för företagen”

Under pompa och ståt lanserade Nokia sin uma-lösning och tillhörande mobiltelefon. Men fortfarande får företagen vänta på mobiljättens variant för sömlös övergång mellan gsm- och wlan-nät.

Som Telekom idag kunde avslöja redan i fredags lanserar Nokia en mobiltelefon, 6131, som kan användas för uma, unlicensed mobile access under 3GSM-mässan. Uma är ett sätt att ringa med mobilen över wlan-nät. Ett enda nummer kan användas och mobilen behåller sin gsm-funktionalitet som att exempelvis skicka och ta emot sms.

Nokia N80 är en tidigare mobilmodell som också fungerar som uma-telefon. Men Nokia passade på att lansera en ny mobil i samband med att lösningen för uma precis blivit klar för marknaden.

Nokia 6136 har bland annat en kamera med 1,3-megapixel, radio och musikspelare. Men telefonen riktar sig framförallt till privatanvändare, liksom uma-standarden för övrigt också gör.

Flera pilotprojekt

Niklas Savander, vice president mobile devices Nokia Enterprise, berättar att uma är en utvidgning av mobilnätet för operatörerna och riktar sig därför till privatanvändare.

– Stora företag vill inte binda sitt wlan till en operatör utan vill sköta sin egen kommunikation. Uma passar mindre företag och för privatanvändare i hemmen, konstaterar han.

För närvarande har ingen mobiloperatör i Europa lanserat uma, men enligt Niklas Savander är flera pilotprojekt igång. Han vill dock inte nämna någon specifik operatör, men Teliasonera är en som tidigare meddelat att man testar uma i Danmark och Sverige i samarbete med Motorola och Ericsson.

Sömlöst i sikte?

Tillsammans med Avaya har Nokia sedan tidigare lanserat en kombinerad wlan/gsm-lösning som i stället har sikte mot företagen. Fortfarande är det dock inte möjlig att växla sömlöst från wlan-nätet till gsm-nätet när man lämnar kontoret. Enligt Avaya så har man löst problemet rent tekniskt, men det kommer ändå inte att erbjudas till företagen inom den närmaste tiden,

– Det är för dyrt att implementera en sådan lösning idag. Men vi ska börja testa sömlös överföring mellan näten när Nokia släpper sina nya dualmode-mobiler, konstaterar, Carolyn Nguyen, director fixed mobile convergence hos Avaya.

Du får läsa mer om wlan i mobilen i vår fördjupning om mobiltelefoni i nästa nummer av tidningen, 2/2006.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.