I ett pressmeddelande säger Jonas Hjertsson, informationssäkerhetsansvarig på Telenor Sverige, att bristen på kunskap och expertis anges som det största hindret för att förbättra företagens cybersäkerhet.
– Viss oro är sund, förhoppningsvis leder det till insikten om att vi behöver mer kunskap och förberedelser.
Lägre förtroende att upptäcka och hantera cybersäkerhetsattacker
Samtidigt som svenska företagsledare är mindre oroliga än sina nordiska kollegor, visar studien att de har mindre förtroende för deras företags förmåga att upptäcka och hantera cybersäkerhetsattacker i jämförelse med grannländerna. 70 procent av svenska företagsledare svarade att de har högt eller åtminstone något högt förtroende när det gäller företagets förmåga att hantera cybersäkerhetsattacker, medan motsvarande siffror i Norge, Finland och Danmark var 87 procent, 86 procent och 83 procent.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Jonas Hjertsson säger att alla företag har sårbarheter och det viktiga är att göra det så svårt som möjligt för motståndarna.
– Vi har i tidigare mätningar sett att svenska företag blir allt bättre på att inhämta kunskap om hur vi ska skydda oss. Här kan vi spela en viktig roll. 75 procent av de svarande i Sverige anser nämligen att telekombolag har stort ansvar när det handlar om att bidra till ökad säkerhet. Det gör vi både genom att säkra våra nät, satsa på ny teknik och fortsätta att sprida kunskap.
Rädsla för dåligt rykte
Undersökningen visar också stor skillnad i hur oroliga chefer är för skador på företagets rykte vid en cyberattack. I Sverige angav 15 procent av de tillfrågade att de är mycket eller ganska oroliga. Oron är större i Danmark, där 43 procent av cheferna svarade att de kände sig extremt eller måttligt oroliga. I Norge delade 33 procent av cheferna samma oro och i Finland 35 procent.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 oktober 2023