Uppmaningen: Läs alltid igenom avtalet

Den 1 september blir det krav på skriftligt avtal för telefonförsäljning.
Syftet är att stärka skyddet för konsumenter, men det finns risker.
– Framförallt ser vi problem när säljare vilseleder med digitala avtal, säger Mattias Grafström på Telekområdgivarna.

Uppmaningen: Läs alltid igenom avtalet

Oseriösa telefonförsäljare har länge varit ett problem. Och för att stävja detta införs nu vid månadsskiftet kravet på att alla avtal där konsumenter ringts upp via telefon – även ska bekräftas skriftligt efter samtalet.
Men trots att tvåstegsbekräftelsen är ett extra skydd, finns det fortfarande risker för att bli lurad.

– Ett typexempel på klagomål vi får är en konsument som kontaktar oss och beskriver att hen inte läst igenom avtalet innan påskrift utan litat på att det som säljaren sagt är detsamma som står i det signerade avtalet, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Just digitala avtal är ett problemområde enligt organisationen som menar att de som är ute efter att lura in någon i ett avtal – ofta är skrupellösa.

– Oseriösa telefonförsäljare utnyttjar redan detta genom att skicka ett avtal som inte stämmer med telefonsamtalet. Istället för det billiga avtal som säljare utlovat muntligen skriver konsumenten under ett dyrt avtal som inte går att komma ur, säger Mattias.

Lika bindande som fysiskt kontrakt

Ett digitalt avtal är precis som det låter – något som du skriver under på nätet. Men det behöver inte vara just en signatur. Det räcker med en bekräftelse via sms eller att man klickar i en kryssruta i ett mail och detta befarar Telekområdgivarna att många inte förstår. Det vill säga att kryssa i en ruta är precis lika bindande som om man skrivit på sin underskrift med penna på papper.

Det förekommer även att konsumenter uppger att säljare fått denne att signera genom att snabbt hetsa fram till knappen för signering, utan att berätta att det är detta som är bindande. I alltför många fall kommer felaktigheten inte att uppmärksammas av köparen förrän den första räkningen kommer och då kan tiden för ångerrätten redan ha gått ut.

Svårt att bevisa att man blivit lurad

Fram tills nu har Telekområdgivarna kunnat hjälpa konsumenter genom att begära in den ljudfil som spelats in. I flera fall har den påvisat brister eller felaktigheter i det säljaren sagt, och avtalet har då gått att ogiltigförklara. Efter den 1 september, när skriftlighetskravet nu blir verklighet kan säljaren radera ljudfilen. I värsta fall har konsumenten då signerat något helt annat och sitter fast i ett eller flera abonnemang med långa bindningstider till höga kostnader.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.