– Den grundläggande funktionaliteten är massiv MIMO och beamforming, samt MU-MIMO. Denna funktionalitet är desamma i båda produkterna, så ur denna aspekt har vi kommersialiserat 5g-koncept från ”kabinväskan”, förklarar Joakim Sorelius, som är ansvarig för 5g-arkitekturen, i ett pressmeddelande.
Tanken är att operatörer ska kunna bygga tjänster som använder funktioner inom Mimo, virtualisering av mobilnäten och annat som blir verklighet med 5g.
AIR 6498 kommer att nyttja Baseband 5216 och ska klara frekvenser upp till 6 GHz.
Fakta
Kabinväskan.
Ericssons prototyp för 5G lanserades i slutet av förra året och fick snabbt smeknamnet ”kabinväskan” i och med storleken på modulen. NTT Docomo blev en av de första operatörerna som fick testa Ericssons testbädd för 5G och experimentera med Mimo till flera användare. Kabinväskan innehåller bland annat NX radiohårdvara med 64 radiokanaler och 128 antennelement.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 2 september 2016