Så vad fick dig att hoppa på jobbet?
– Det som gjorde att jag ville hoppa på var att man blev uppköpt av Norvestor samt att man ville växa på andra marknader där Sverige är huvudfokus. Det tyckte jag lät intressant, särskilt när man nu har ekonomiska muskler att göra förvärv.
Vad ser du som den stora utmaningen för er?
– Dels att hitta en tjänstepaketering som passar, men även att generellt sett öka vår närvaro på marknaden. Vi måste få till en mer aktiv säljkår. Det finns väldigt bra kompetens inom bolaget på teknik, både när det gäller nätverk och UC-sidan, så det ska vi marknadsföra ordentligt.
Vad har du för mål och vad hoppas du åstadkomma under året?
– 2018 handlar om att få ett tydligt erbjudande på plats samt att få till en välsmord organisation. På några års sikt kommer vi mångdubbla omsättningen, det kan jag säga direkt.
Och vilka ser du som de stora konkurrenterna?
– Det är ju två huvudområden. Dels de större operatörerna som säljer mer lösningar, men även de små molnleverantörerna. Soluno och Telavox är stora på UC, men det vi har är att vi kan erbjuda hela paketet: nät, säkerhet och UC. Jag vill att vi kilar in oss mellan de största operatörerna och de nischade aktörerna. Så vill man ha en leverantör som är oberoende av operatör – då är vi nummer ett, säger Joakim Harging.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se