Vill höja kraven på teleleverantörer

Länsstyrelsen i Östergötland vill höja kraven på teleleverantörerna. Detta framkom när det regionala krishanteringsrådet träffades på Länsstyrelsen i dag. På mötet diskuterades bland annat hur prioriteringen av reservkraft till mobilmaster och till röjning vid mobilmaster ska göras. Under stormen Per var stora delar av Kinda kommun utslagna och varken mobiltelefoner eller nödnumret 112 fungerade.

– Regeringen måste ge länsstyrelsen möjlighet att ställa större krav på tillgången till reservkraft vid tillståndgivning till mobilmaster, säger landshövding Björn Eriksson. Det är också oacceptabelt att nödnumret slås ut.

Det regionala krishanteringsrådet består av kommunstyrelsernas ordförande i Norrköping och Linköping, biskop Martin Lind samt representanter från Östsam, Sveriges Radio, landstinget, polisen och försvarsmakten i Östergötland. Rådet leds av landshövding Björn Eriksson.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.