Vinnova-pengar till mobila företagtjänster

Vinnova satsar 2,7 miljoner kronor för att Blekinge Tekniska Högskola tillsammans med TelecomCity-företagen och deras kunder ska utveckla metoder att ta fram nya mobila företagstjänster.

Det Motorola och SonyEricsson ägda företaget UIQ Technology AB har tillsammans med forskargruppen Use-Oriented Design and Development (U-ODD) vid BTH tagit fram en metod, UTUM, för att mäta användbarhet via tester med slutanvändare. Metoden, som redan idag används i industrin, ska i Vinnova-projektet kompletteras med innovationsaspekter, samt anpassas och introduceras till mindre telekomföretag och dess kunder. Tanken är att ge mindre företag möjlighet att tidigt bedöma värdet av nya mobila system, produkter och tjänster baserat hur lättanvända och relevanta potentiella användare upplever dem, samtidigt som innovationsmöjligheter fångas upp.

– Att sätta forskare, företag och kunder i samma rum och låta dom ta fram metoder och koncept för hur man tillsammans kan ta fram nya innovativa mobila tjänster kommer att bli mycket spännande, säger Anders Nilsson, sektionschef på Managementhögskolan vid Blekinge Tekniska Högskola.

Ta fram nya metoder

Projektet löper under två och ett halvt år och förutom medlemsföretagen i TelecomCity och deras kunder samt BTH och Wireless Initiative medverkar även Netport Karlshamn och Blekinge Business Incubator.

– Målet med projektet är att vi skall få fram metoder för innovations-, produkt-, och tjänsteutveckling som går att använda oavsett om man är forskare, produktutvecklare på ett telekomföretag eller man är innovationschef på ett kundföretag som vill satsa på mobila tjänster, säger Klas Hallqvist, Wireless Initiative på BTH och ansvarig för projektet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.