Westcon storsatsar i Norden och Baltikum

Westcon Convergence tänker bli en spelare att räkna med på den nordiska och baltiska marknaden. Med ny lokal personalstyrka vill man ge sina partners effektivare support rörande allt från affärer till teknik.

Som en del i expansionsplanerna siktar Westcon Convergence på att få till ett närmare samarbete med sina återförsäljare genom att göra affärer med dem på sitt eget språk. Därför har specialistdistributören dels tillsatt ny personal som kan tala svenska, norska, danska och finska. Dels introducerat nya norska och finska Convergence Point partnersajter.

– Vi kan försäkra er om att vi tänker bli en mycket större aktör i den här delen av världen. Vår aktuella investering och expansion är den största vi någonsin gjort sedan vi började verka här för åtta år sedan, säger Martin Flensburg, vd på Westcon Convergence i Norden.

En saknad pusselbit

Sedan tidigare finns kontor i Malmö, Stockholm och Köpenhamn som arbetar med orderhantering, försäljning och teknisk support. Men dessa får nu sällskap av säljkonsulter i Norge, Finland och Baltikum.

– Våra återförsäljarpartners kommer att ha stor nytta av vår tekniska know-how, vår expertis och våra värdehöjande marknadsföringsförslag. Vi kommer helt enkelt att lägga till den pusselbit som saknas för att lära dem mer om såväl produkter som teknologi. Vitala frågor eftersom utvecklingen går så fort idag, fortsätter Martin Flensburg.

Diger skara samarbetspartners

Satsningen väntas skapa nya affärsmöjligheter för återförsäljare i hela den nordiska regionen – och visst finns förutsättningar. Westcon samarbetar med bland annat Extreme Networks, Cisco, Polycom, Siemens, Enterasys, 3Com, Trapeze, Jabra och Plantronics. Dessutom är man den största distributören av Avayas lösningar i Europa, där föredetta Nortels röst- och dataportfölj numera ingår.

– Men vi vill förstås att våra partners ska sätta värde på helhetslösningar, inte bara produkter. När de placerar en order hos oss måste de känna sig fullständigt trygga i att vi kommer att leverera. Därför kommer vi också att erbjuda support både före och efter försäljning, så att vi kan hjälpa dem komma på fötter om de stöter på problem, säger Flensburg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan