Zooms Henry Kayser: ”Så många fördelar att det inte går att överse”

Videomöten Det senaste året har videomöten gått från att vara ”kommande” till att bli vardag. Och en av de som verkligen gjort en katapultresa är Zoom.
– Det som var normalt för oss – har nu blivit normalt för alla andra också, säger Henry Kayser på företaget.

Zooms Henry Kayser: ”Så många fördelar att det inte går att överse”
Henry Kayser, försäljningschef Norra Europa på Zoom

Videokonferenser har länge legat i faggorna, men trots uppenbara fördelar i vissa aspekter – var det många som vände sig mot tekniken. Men så kom coronapandemin och på kort tid hamnade tjänster som Zoom, Webex, Teams och Gotomeetings i strålkastarljuset. Bara för att kontor och skolor stängde – innebar det inte att behovet att träffas och kunna se varandra minskade.

– Förr oss har 2020 varit en väldigt intressant resa. Vi var på vår resa och växte bra redan innan covid-19 kom – men när pandemin slog till så kom vi in på ställen som vi inte hade förut. Folk älskade det och det gav en katapulteffekt uppåt, säger Henry Kayser, försäljningschef för Norra Europa på Zoom.

Henry säger att det snabbt blev en samhällsomvälvning när det kommer till kommunikation. Det som man under flera år hållit på med på Zoom – blev nu även norm för en mycket större skara.

– Sättet vi kommunicerar på har förändrats. Alla vill mötas fysiskt och få resa – och det ska vi göra. Men det finns så många fördelar med videokonferenser att det inte går att överse. Den här insikten har kommit och det som var normalt för oss – har nu blivit normalt för alla andra också.

Video ger tillgänglighet – ersätter inte fysiska möten

För Henry och Zoom är videokonferenser att se som ett komplement till vanliga möten. Ett verktyg att ta till för att göra sitt arbete eller vardag bättre och mer effektiv.

– Många tror att video ska tävla med det fysiska mötet. Det är helt fel. Video är till för när man inte kan träffas fysiskt. Det är exempelis inte vettigt att flyga fram och tillbaka för ett möte – då ger video tillgänglighet.

Henry vill dock inte se video bara som teknik, utan han lyfter hellre fram betydelsen av den.

– Det video ger är möjligheter och tillgänglighet. Visst, tekniken gör mötet bättre, men i grunden handlar det om att få till kommunikation. För är det något som vi vet är att om ju mer friktion det är – dess mindre kommunicerar vi.

Och det här är en av de saker som gjort att Zoom blivit framgångsrika.

– Zoom har rätt anslag och ett enormt stort användarvärde. Och även om det är liknande teknik som många andra, så är det inte det som är det viktiga – utan att man ska kunna ha ett bra samtal, säger Henry.

Men hur blir det då framöver? Hur ser framtiden ut för videomötet när pandemin är över och vi återgår till det ”normala”. Henry säger att det är en stor och viktig diskussion – och en som går vida utöver video som sådan.

– När fösta vågen av Covid kom letade alla efter ett plåster att sätta på för överleva. Nu har alla någon form av lösning, så frågan när vi återgår till kontoret blir: har vi rätt verktyg och har vi rätt kontor? Det här tror jag kommer bli något många måste koncentreras sig på. Hur bygger man kontor för att skapa kultur istället för att vara i kontor avsedda för produktion.

Henry säger att han gjorde en liten undersökning med flera företagschefer. Frågan var enkel och handlade om hur de såg på videokonferensen i framtiden. Majoriteten var positiva till tekniken och menade att de kommer att använda sig mer av det framöver. Och här gäller det för videotjänstföretagen att vara på tårna. Att leverera ett verktyg som kan pusslas in i det nya arbetslivet och se till att hybridkontorslösningar fungerar.

– För att sätta det i ett nötskal, det handlar om kommunikation och människor. Video är inte en rival till verkligheten, utan se det som ett sätt att förbättra verkligheten. Om du koncentrerar dig på användarupplevelsen och det blir bra – då får du bra kommunikation.

Zoom är en av de stora spelarna i segmentet, så vad har de på gång under 2021 – vad kan användarna förvänta sig för nyheter under året?

– Vi håller på och utveckla mycket. För företag tittar vi på hur vi integrerar rummet och i ett bredare perspektiv så tittar vi på hur vi ska bli en bättre plattform och hur man ska kunna dela appar och program.

Henry säger att från kunderna finns det mycket frågor om implementering av Zoom i andra plattformar, men på det stora hela handlar det inte så mycket om efterfrågan på saker som saknas. På Telekom idag fråga om vi kommer få se teknik som ar, vr och 3d i framtiden svarar Henry.

– Vår vd brukar säg: ”det bästa är det som komma skall” och vi tittar absolut på den teknik som ligger längst fram och hur vi kan komma dit. Men som svar kan jag bara säga, kommer det att vara angeläget för våra användare – så kommer vi komma dit. Vårt mål är att erbjuda allt för att du ska ha den bästa upplevelsen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.