Pris och service viktigast vid försäljning per telefon

När man själv ringer för att köpa ska det gå snabbt, men blir vi uppringda så är priset viktigast. Det visar en undersökning från SCCF.

En bra kundservice kan vara avgörande när du vill sälja. Snabbt och enkelt är de två saker som värderas högst av kunderna. Men det gäller bara när kunden själv ringer upp, för när försäljaren ringer upp kunden är det priset som är viktigast. Hela 70 procent av de tillfrågade värderar priset högst när de blir uppringda av en telefonförsäljare. Detta visar en undersökning från Sveriges Callcenter Förening (SCCF).

Män köper oftare

Undersökningen visar att män köper oftare än kvinnor, både när de blir uppringda och när de själva ringer. Det syns också tydligt att konsumenterna i åldern 23 till 55 år köper flest gånger. Minst köper de som är mellan 15 och 22 år, vilket kanske kan bero på en sämre ekonomi, men också att yngre väljer att beställa via nätet.

Av de tillfrågade är det nära 40 procent som beställt en till två gånger det senaste året.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.