Sex procent av svenskarna lämnar in sin gamla mobil

mobiler En undersökning från Halebop visar att allt fler lämnar in sin gamla mobil när man köper en ny, men vi ligger fortfarande på en låg nivå.

Sex procent av svenskarna lämnar in sin gamla mobil

Drygt 1200 personer har fått svara på frågan om de lämnar in sin begagnade mobil när de köper en ny i en undersökning som genomförts av operatören Halebop. Endast sex procent av de tillfrågade uppger att de lämnar in mobilen i utbyte mot någon form av ersättning, men det är ändå en fördubbling jämfört med året dessförinnan.

– Det är glädjande att trenden är positiv när det kommer till inlämning av gamla mobiler, men det är fortfarande alldeles för få som gör det. Det är förvånande att det bara är sex procent som uppgett att de lämnar in sina mobiler, särskilt med tanke på att vi både är i en klimatkris och en lågkonjunktur, säger Nicklas Stuxgren, chef på Halebop.

Undersökningen visar att personer i yngre målgrupper är mer villiga att lämna in sin gamla mobil när man skaffar en ny. Åtta procent av deltagarna i åldersgruppen 16-34 år har lämnat in en mobil under 2022 medan motsvarande siffra för åldrarna 56-79 år endast är tre procent.

– Operatörsmarknaden har gjort det komplext med återvinning av gamla lurar och vi tror att det som behövs är smidiga lösningar för att sänka tröskeln. Halebop har gjort det enkelt genom att hela inbytet sker online och när din nya mobil kommer hem kan du skicka in din gamla i samma kartong. Senaste halvåret är det 16 procent av Halebopkunderna som väljer att dumpa sin gamla lur när de gör ett nytt köp, mycket högre än Sverigesnittet, säger Nicklas Stuxgren.

Personer med högre utbildning, och en månadsinkomst på 35 000 kronor eller mer, är mer benägna att lämna in sin gamla mobil enligt undersökningen.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.