molnet
Idag är molnet en viktig del av många organisationers it-strategi, oavsett om det handlar om samarbetsplattformar, telefonilösningar eller kontaktcenterplattformar. Här är några av våra viktigaste artiklar om molnet från 2024.
29 december 2024
Mats Stålbröst
Användningen av molntjänster fortsätter att öka, oavsett om det gäller samarbetsverktyg, telefonitjänster, kontaktcenterplattformar eller avancerade ai-tillämpningar.
Nedan har vi samlat några av de viktigaste artiklarna om molnet som vi publicerat under 2024.
Framtiden för molntjänsterna
Artificiell intelligens är den första tekniska trenden på länge som företag inte kan ignorera, enligt Richard Seroter. Vi har pratat med Google Cloud:s chefsevangelist om framtiden för molnet, trender på marknaden och naturligtvis en hel del om ai-utvecklingen.
Telenor och Google Cloud hat utökat sitt partnerskap. Vi talade med representanter från båda bolagen om vad det innebär, operatörens molnresa och om framtiden.
Nextcloud har lanserat något man kallar det första GDPR-kompatibla och digitalt suveräna alternativet till Microsoft Teams – med öppen källkod och utan leverantörslåsning.
Enorma möjligheter att utveckla kundmötet och tillgång till helt nya kundinsikter. Så beskriver Skistars kundservicechef Ellen Björnfot resultatet efter att företaget gått över till en molnbaserad kontaktcenterplattform.
Hemvärnet har påbörjat tester för att implementera en ny kommunikationsplattform och valet har fallit på den amerikanska plattformen Slack. Telekom idag har pratat med Pia Carlsson som är verksamhetsutvecklare på Rikshemvärnsstaben om beslutet.
Operatörens nya tjänst Tele2 Samarbete utgår från Esam-samarbetet och ska säkerställa hög säkerhet för organisationer som hanterar känslig information.