Ebbot-grundaren om hur du navigerar i AI-eran: ”Fokusera på verkligt värdeskapande”

AI ”De företag som inte implementerar AI riskerar att halka efter” är en uppmaning som man ofta stöter på. Men som med alla teknikskiften finns det fler nyanser än så. Gustav Elveros på AI-företaget Ebbot berättar om hur du kan tänka när det gäller stora AI-beslut.

Ebbot-grundaren om hur du navigerar i AI-eran: ”Fokusera på verkligt värdeskapande”

Hajp, teknikskifte, teknisk revolution. Den artificiella intelligensens frammarsch har kallats för allt mellan himmel och jord och det har varit svårt att inte dras med i snacket.

I mångt och mycket finns det paralleller att dra med en annan stor teknisk händelse i modern tid, nämligen när internet lanserades. Det menar Gustav Elveros på Ebbot, som kommer att vara en av talarna på Techtidningens konferens Connect25 i höst.

– Jag tycker det finns många paralleller att dra mellan lanseringen av internet och där vi är i dag med AI. Då som nu finns det stunder av hajp. Men jag har också levt i en värld utan internet och idag är det en självklar del i allt vi gör. Samma spaning gör jag med AI, det kommer i grunden förändra hur saker görs. Vissa saker försvinner och andra tillkommer, säger Gustav Elveros till Techtidningen.

Gustav Elveros pekar på exempel som Deep Seek som talande. När modellen lanserades skapade den oro och pressade priserna på AI-tjänster, men hajpen dog inte. Sedan finns det även diskussionen om när AGI, alltså helt självmedveten AI, kommer som är ständigt närvarande.

– Den tidsramen har länge legat på ”fem till tio år” men verkar ständigt förnyas och flyttas fram.

“Steget till fungerande produktion är enormt”

Skillnaden mot internet är att AI än så länge mest är reaktivt. Användaren måste aktivt be om svar eller handling.

–  Internet var från början en plattform för att nå ut och mötas. Men mänskliga beteenden upprepar sig: vi gör ofta om samma misstag. Det är därför vi kan se risker för en ny ”bubbla” även nu.

Enligt Gustav Elveros ligger inte utmaningen i tekniken i sig, utan i att få en fungerande implementation.

– Det är lätt att imponera med en AI-demo. Men steget till fungerande produktion är enormt. GDPR, säkerhet, hantering av personuppgifter och robusthet mot manipulation måste fungera. Många AI-projekt hamnar i det som McKinsey kallat ”AI graveyard”. Alltså projekt som lagts ner för att de inte gick att implementera. Där blir till exempel vår roll på Ebbot att vara filtret som hjälper kunderna att fokusera på verkligt värdeskapande.

Hur påverkad blir utvecklingen av redan existerande och framtida lagstiftningar?

– Det har och kommer påverka, absolut. Men det är också sunt att inte kasta ut AI överallt utan att veta vad konsekvenserna blir. Mycket av till exempel GDPR som jag nämnde tidigare gäller redan nu, även för AI. Även det är en viktig del av det Ebbot gör då både vi och våra kunder måste säkerställa säkerhet och regelefterlevnad.

Finns mycket värde i att bekanta sig med tekniken

Samtidigt som det onekligen finns en stor hajp där många ser stora möjligheter med AI finns det även många som är oroliga. Vilket är naturligt när man pratar om något som har förmågan att förändra våra vanor från grunden.

Gustav Elveros förstår oron men menar samtidigt att det finns mycket värde i att bekanta sig med och förstå tekniken.

– Det finns nästan inga exempel på att en hel verksamhet automatiserats över en natt. Vägen framåt är att ta stegvis införande som förbättrar både kundupplevelse och arbetsmiljö. Om man inte gör det riskerar man att halka efter när konkurrenterna effektiviserar.

Gustav Elveros är en av talarna på Techtidningens konferens Connect25 Contact Center som vi arrangerar den 22 oktober.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.