SJ i nytt kommunikationsavtal: ”Helt avgörande”

affärer SJ har valt en ny kommunikationspartner. Uppdraget kommer bli att leverera en helhetslösning som omfattar mobil uppkoppling, IoT-tjänster och växellösningar.

SJ i nytt kommunikationsavtal: ”Helt avgörande”
Foto: Pressbild

Det är Telia som blir järnvägsbolagets nya kommunikationspartner. Syftet med samarbetet är att stärka SJ:s digitala infrastruktur och krisberedskap.

Avtalet innebär att Telia ansvarar för uppkopplingen i hela SJ:s verksamhet. Både ombord på tågen och i övriga delar av organisationen. Det omfattar bland annat Wifi-tjänster på tåg i Norden och till Tyskland, samt IoT-lösningar som samlar in drift- och underhållsdata.

Dessutom ingår en ny beredskapsplattform för kriskommunikation, med funktioner för snabb och säker samverkan vid incidenter.

– Vi är stolta över att vi får förtroendet att stötta SJ med vår unika och robusta infrastruktur i syfte att stärka deras samhällskritiska verksamhet. Här handlar det inte bara om teknik, det handlar om trygghet. När det verkligen gäller måste kommunikationen fungera. Det är en tillförlitlighet som Telia kommer att leverera på, säger Fredrik Stenberg som är chef för Telias företagsaffär.

SJ:s cio Henri Caddeo säger att det nya avtalet kommer ge bättre täckning och tillgång till digitala system över hela landet.

– För en verksamhet som SJ:s, där en hög nivå av digitalisering genomsyrar hela driften, är det helt avgörande med en leverantör som kan erbjuda en pålitlig uppkoppling och god täckning i hela landet. Därför är vi mycket nöjda med avtalet vi har slutit med Telia. För oss innebär det att vår personal kan använda våra digitala system fullt ut. Detta kommer ge våra kunder den service de förväntar sig oavsett var i landet tågen befinner sig, säger Henri Caddeo.

Avtalet gäller i fyra år, med möjligheten till förlängning upp till åtta.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.