Operatörernas vädjande brev till PTS

Operatörer Operatörerna fortsätter kämpa mot PTS förslag till driftsäkerhetsföreskrifter. Nyligen skickades ett brev till generaldirektör Göran Marby.

Det var i januari i år som PTS förslag till nya driftsäkerhetsföreskrifter presenterades. Målet har varit att de ska träda i kraft under året, men operatörerna i Sverige har tagit strid mot delar av förslaget, som de anser kommer bli kostsamma.

”Förslaget låser fast marknaden i specifika tekniska lösningar för reservkraft och redundans. Vi bedömer att förslaget till nya föreskrifter skulle medföra investeringar för industrin på ca 2 miljarder kronor och därefter årliga löpande kostnader om 100-tals miljoner kronor. Vår uppfattning är att de positiva effekterna för driftsäkerheten av dessa investeringar kommer att vara mycket begränsade”, går det bland annat att läsa i brevet, som skickats till PTS generaldirektör Göran Marby.

Brevförfattarna vill istället att föreskrifterna ersätts med riktlinger.

”Vi föreslår […] att PTS begränsar föreskrifterna till mer övergripande riktlinjer för driftsäkerhetsarbete med fokus på processer och rutiner. Därefter föreslår vi en konstruktiv dialog om hur vi gemensamt kan arbeta för en långsiktig dynamisk utveckling mot förbättrad driftsäkerhet”.

Brevet har undertecknats av vd:arna för Comhem, Telia, Telenor, Tre, Svenska stadsnätsföreningen, Bahnhof och IT & Telekomföretagens förbundsdirektör Anne-Marie Fransson.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.