Ti: Betyder det att ni haft svårt att få tillräckligt bra priser från Tele2?
– Ja, så är det. De blir för dyra.
Tre har annat fokus
I förhållande till Tre är konkurrenssituationen annorlunda vilket bäddat för ett bättre avtal.
– Vårt telefonierbjudande riktar sig primärt till stora kunder inom privat och offentlig sektor och då Tre har sitt företagsfokus på små och medelstora företag kommer vi att komplettera varandra på ett bra sätt, säger Jörge Qwist.
Befintliga kunder kommer även fortsättningsvis att få sina mobila tjänster via Tele2:s nät under avtalstiden men för nya kunder blir det från och med nu Tres nät som gäller.
– Avtalet med Tre gäller från nu och vi börjar leverera tjänster under andra kvartalet i år. Eftersom vi jobbar med större kunder är det i regel leveranstid så det innebär inget problem.
”Ett fullgott alternativ”
Ti: Tres täckning är inte lika utbyggd i delar av landet som Tele2:s, hur påverkar det er och kunderna?
– Tre har inte profilerat sig som starka i Norrlands inland och det kan säkert var påverka, speciellt i jämförelse med Telias 2g-nät. Men nätoperatörerna har olika bra täckning på olika platser. Jag har själv haft Tre som operatör privat i många år och ser det som ett fullgott alternativ.
Om och i så fall hur bytet av service provider också kommer att påverka DGC:s mobila produktutbud tycker Jörgen Qwist det är för tidigt att uttala sig om.
–Initialt innebär det ingen förändring men på sikt ser vi fram emot nya tjänster som exempelvis samtal via wifi. Men just nu ser vi inte det, säger han.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 17 februari 2016