Det är här som samtalen har hållits inför förvärvet, som formellt genomförs vid Torornto-börsens öppnande idag måndag 20 januari. Allt är välsignat av Mitel-ledningen och både Aastra och Telepo blir Mitel-företag redan den första februari som en konsekvens av den sammanslagning som Telekom idag tidigare rapporterat om.
Hela Telepo
Förvärvet inkluderar hela Telepo och all personal följer med in i Aastra.
Ti: Kommer ni att flytta in tillsammans vid Globen?
– Möjligen på sikt, men initialt kommer vi att arbeta vidare precis som idag, säger Patrik Sörqvist, vd på Telepo.
Aastras och Mitels internationella närvaro blir en viktig dörröppnare för Telepo i deras strävan att nå utanför Sverige och Norden.
– De operatörer och service providers som vi gör affärer med vill att vi som leverantör ska ha en lokal förankring. Nu behöver vi inte bygga upp det själva, konstaterar Patrik Sörqvist.
Claes Kolare tror inte att Telepos vägar att nå marknaden i Sverige kommer att förändras märkbart. Han är också tydlig med att varumärket Telepo ska behållas och vårdas vidare.
Fyller lucka i erbjudandet
Från Aastras horisont är förvärvet i första hand en möjlighet att täppa igen ett gapande hål i produktportföljen – en fullt ut molnförberedd multi tenant-plattform som tar sikte på slutkunder i sme-segmentet.
Telepo täcker nämligen upp en lucka även i Mitels portfölj. Den plattformen är byggd för virtualisering och så kallad multi instance-implementationer som passar bäst för stora kunder.
Ti: Vad händer nu med MX-One, som ni har talat om som en framtida plattform för molntjänster?
– Den fokuseras mer på privata moln och en approach med managed services. Den ska även vara en hybridlösning för kunder som stegvis vill gå från tdm in i molnet, säger Edin Hadzialic som är chef för utvecklingsarbetet på Aastra i Sverige.
På sätt och vis sluts cirkeln i och med Aastras förvärv av Telepo. Mellan 2006 och 2008 samarbetade nämligen dåvarande Ericsson Enterprise och Telepo kring en kommunikationsplattform för sme-segmentet. Ett samarbete som avslutades när Aastra kom in i bilden och ville ha all utveckling inhouse.
Läs mer om planer för produktintegration.
Fakta
Kort om Telepo
Svenskt mjukvarubolag med en plattform för operatörer och andra tjänsteleverantörer att sälja unified communications. I Sverige används den exempelvis av Teliasonera för Touchpoint-tjänsten, Tele2 och Uno Telefoni. Totalt har Telepo samarbete med 16 tjänsteleverantörer.Enligt företagets egna och färska uppgifter hade de vid årsskiftet 90 000 aktiva användare via sina partners. Det lär ska vara en 40-procentig ökning jämfört med i slutet av 2012.Telepo hävdar också att 2013 är året när de vände från förluster till vinst. Hur stor den är vill de däremot inte uppge.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 20 januari 2014