Abonnenter likgiltiga till sin leverantör

Operatörer Många abonnenter bryr sig inte om vilka som levererar deras telekomtjänster och de flesta anser inte att det är någon skillnad mellan de olika leverantörerna. Det visar en brittisk undersökning.

Abonnenter likgiltiga till sin leverantör

Det brittiska techbolaget Bio Agency har frågat 1 500 personer i Storbritannien om hur de ser på sina telekomleverantörer. Resultatet av undersökningen visar att de flesta bara håller fast vid samma leverantör på grund av att de inte orkar leta efter något annat alternativ. Tre av fyra svarade att de inte tänker ta första bästa chans att byta operatör om ett något bättre erbjudande skulle uppdagas. Samtidigt svarade 27 procent att de inte är villiga att rekommendera sin telekomleverantör för familjemedlemmar och närstående.

Övrigt intressant som framkom:

*Tre av fyra är i nuläget inte intresserade av att byta ut deras nuvarande telekomleverantör mot annan tech-tjänst leverantör som Google eller Apple.

*Två av fem är varken nöjd eller missnöjd med kundkontakten från deras leverantör.

*64 procent svarade att det är ingen, eller väldigt lite, skillnad mellan de olika telekomoperatörernas tjänster och utbud.

Bio Agency sammanfattar undersökningen med att telekombolagen på marknaden borde inse allvaret och arbeta hårt för att förbättra hur konsumenter ser på operatörerna som varumärken.

Justin Small, strategisk chef på BIO Agency, kommenterar:

– Telekombranschen behöver transformeras för att överleva. Den avgörande nyckeln är kundupplevelse. De som bygger nya tjänster runt kunden kommer att lyckas bäst och bli mest framgångsrika.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.