Allt fler surfar trådlöst i hemmet

66 procent av alla svenskar använder trådlöst nätverk i hemmet, varav 16 procent kombinerar trådlöst och trådbundet nätverk. Det visar en stor kartläggning av 15 000 svenskar som Teliasonera har genomfört under andra halvan av 2007.

Kartläggningen är en vidareutveckling av Teliasoneras årliga Trendspaning. Telia har följt upp hur identifierade telekomtjänster från Trendspaningen verkligen används av svenska folket.

Till exempel surfar hälften av svenskarna med enbart trådlöst internet i hemmet, medan nästan 7 av 10 använder både trådlöst och fast internet. Bland storstadsregionerna är stockholmare mest intresserade av trådlöst nätverk i hemmet, hela 45 procent vill ha det, medan de andra storstadsregionerna Västra Götaland och Skåne har halkat efter med 40 respektive 38 procent. Dessutom vill 48 procent av stockholmarna ha trådlöst bredband i fritidshuset, vilket är högst i landet.

Vill ha tv i mobilen

Telias kartläggning visar också att tv i mobilen är en telekomtjänst på frammarsch. Det är hela 25 procent av svenskarna som är intresserade av att prova tv i mobilen och ytterligare fem procent som redan gör det. Svenskarna är överlag nyfikna på möjligheterna som telekom erbjuder. Det är 95 procent som har tv, 58 procent som har digitalkamera, 41 procent som har mms-telefon och det är redan 16 procent som tittar på tv via bredbandsnätet.

Förutom intressanta siffror och hjälp till svenska folket hur de kan använda telekomtjänster innehåller även kartläggningen Län och rike runt – svenskarnas telekomvanor 2007/2008 självupplevda historier från Teliapersonalens vardag. Historierna visar hur vanliga människor har fått hjälp att förenkla sin vardag med hjälp av telekom. Materialet bygger på tre större undersökningar och släpps inom kort.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.