Allt i ett paket

Genom standardisering och gemensam trafikupphandling fick Ernst & Young push-mejl till bibehållen kostnad. Men egna säkerhetskrav sätter stopp för det fulländade arbetsverktyget.

Allt i ett paket

Redan 1998 började Ernst & Young i Sverige intressera sig för mobil e-post och försåg de medarbetare som reste mycket med tjänsten. De dåvarande lösningarna var ganska instabila enligt it-chefen Mats Uggelberg, vilket gjorde att man begränsade tjänsten till ett mindre antal medarbetare.

I dag tio år senare har E&Y utvärderat ett antal tjänster och efter ett pilotförsök med danska Excitors lösning Dynamic Mobile Exchange, DME, var saken klar. Under det senaste året har E&Y rullat ut tjänsten till cirka 2 600 användare i Norden, varav 1 500 i Sverige.

– Nu har vi möjlighet att hantera mobilparken på liknande sätt som datorerna. Allt sköts centralt, alla har samma program och följer samma rutiner, framhåller Mats Uggelberg.

Bibehållen kostnad

DME är en lösning för både mobila applikationer och device management. Många av konkurrenterna har i stället två system för att hantera mobilparken respektive mejl-hanteringen.

Ett nyckelbegrepp för att införa lösningen är standardisering. E&Y köpte nya fräscha mobiltelefoner till all personal. Numera används bara Symbian-telefoner och framför allt Nokias E-serie och Sony Ericsson P1. Trots inköp av helt nya mobiler samt en rejält utökad funktionalitet för samtliga användare beräknar E&Y att den totala kostnaden för mobiltelefoni bibehålls.

– Genom att vi samlat alla abonnemang under ett avtal får vi en bättre överblick över våra trafikvolymer, vilket redan har resulterat i sänkta kostnader hos operatören. Vi får även en bättre kostnadskontroll och betydligt enklare administration, konstaterar Mats Uggelberg.

I och med att all affärsdata, mejl och pim synkroniseras får användarna automatiskt en backup på data i telefonen. Data som annars kan gå förlorad om telefonen tappas bort eller blir stulen.

För- och nackdelar

Ett hundratal personer använde redan Blackberry i Sverige, men avsaknaden av operatörer som erbjuder tjänsten, speciellt i övriga Norden, blev dess fall. Vid tiden för utvärderingen hade DME mer funktionalitet och management-möjligheter än konkurrenterna.

– Systemen går omlott och har alla fördelar och nackdelar. Till exempel hade det varit önskvärt om vi kunnat administrera alla nordiska användare från en central server, men med så mycket trafik mellan mejl-servrarna blev det allt för tungrott, säger Mats Uggelberg, som fått uppdraget att samordna den nordiska it-verksamheten.

Han hoppas att nästa version av DME ska lösa problemet.

– Den nya versionen, som precis släppts, har funktionalitet som exempelvis kraftfullare administratörsgränssnitt, bättre rapportgenerator och möjlighet att söka mejl både lokalt och på servern.

Vissa begränsningar

Det sistnämnda innebär att man i dagsläget bara har access till de mejl som synkroniseras till handenheten. Andra begränsningar i systemet är en ren säkerhetsfråga. När en användare vill läsa mejl måste han eller hon logga in i DME. Enligt Mats Uggelberg var det andra alternativet, att logga in i mobilen varje gång den ska användas, inte aktuellt ur användarsynpunkt.

Detta gör att viss funktionalitet begränsas. Till exempel går det inte att skapa dokument i mobilen och bifoga i mejlen eller spara ner lästa dokument till mobilen.

– Det handlar ofta om en balans mellan säkerhet och användarvänlighet. Eftersom inte hela enheten är krypterad ska ingen konfidentiell information kunna hamna på villovägar. Detta är en begränsning som vi själva valt att införa och inte en begränsning i DME, tillägger han.

Chatt nästa

På det stora hela är E&Y nöja med mejl-systemet. Däremot finns dock funktioner som användarna gärna ser i framtida versioner. Till exempel handlar det om integration med affärssystemen och att ge personalen möjlighet att skriva in tidsrapporter i telefonen. Redan nu finns möjlighet att boka mötesrum via mobiltelefonen.

En anledning till att E&Y valde DME var möjligheten att installera en mobiltelefon på distans. Företaget har 75 kontor spridda i landet, vilket gjorde funktionen att skicka ut applikationer och inställningar mycket värdefull. Att man kan rensa maskinen från innehåll är också ett plus även om det inte använts särskilt ofta.

– Den stora vinsten är att vi har centraliserat allt och att alla har samma lösning. Nästa steg skulle kunna vara att lägga till en möjlighet att chatta via mobiltelefonerna och se närvarostatus på kollegorna, vilket skulle ge ytterligare en effektivitetsvinst, summerar Mats Uggelberg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.