Alltele blir kommunikationsoperatör

Alltele följer i övriga operatörers fotsteg och breddar verksamheten. Den 1 april bygger man om dotterbolaget Kramnet till koncernens egen kommunikationsoperatör.

Alltele blir kommunikationsoperatör

Alltele köpte upp Kramnet 2009. Sedan dess har försäljning av ip-telefoni, bredband och tv i ett 30-tal stadsnät skett under Kramnets varumärke. Dessa kunder kommer nu att migreras och bli Alltelekunder.

– Vi ser hur många andra operatörer följer utvecklingen och går in som KO. Telia har gjort det, Telenor har gjort det och nu gör vi det. För studerar man resultatutvecklingen för de externa kommunikationsoperatörer som finns så ser det bekymmersamt ut för dessa, säger vd Ola Norberg i en kommentar till nyhetsbrevet Telekomnyheterna.

Han poängterar att beslutet också är baserat på stor efterfrågan från ett flertal nät- och fastighetsägare där Alltele redan har stora delar av tjänsteutbudet.

Ett naturligt steg

Som ett resultat av makeovern säljstoppades under mars månad alla erbjudanden med varumärket Kramnet på alla lokalmarknader i Sverige, utom på hemmaplanen Kramfors. I maj kommer säljstopp att genomföras även där.

– Säljstopp och migrering av tjänster från Kramnet till Alltele genomförs för att i Kramnet kunna bedriva en renodlad, konkurrensneutral verksamhet som kommunikationsoperatör. En verksamhet som drivs i samråd med nätägare och andra tjänsteleverantörer inom ip-telefoni, bredband och tv på den svenska marknaden, fortsätter Ola Norberg.

Lanseringen av Kramnet KO sker vid månadsskiftet mars/april och de första avtalen med nätägare sägs redan vara klara.

– Att tillvarata den sedan tolv år uppbyggda kompetensen inom Kramnet för att gå in på denna, nu heta marknad, är en naturlig utveckling mot bakgrund av den rikstäckande verksamhet vi bedriver, avslutar Ola Norberg.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.