Enligt honom har avbrotten i tjänsten varje gång varat i mellan en och två timmar men innan dess har tjänsten smygande försämrats och såväl inkommande som utgående samtal har misslyckats innan sip-trunken slutligen går ner.
Har tröttnat
– Frågan har haft hög attention hos Tele2 men de har inte kunnat ge några klara besked om när problemen ska vara över. Förklaringarna till avbrotten har varit olika varje gång och dessutom har vi bara fått återkoppling i samband med bara kanske 20 procent av händelserna, säger it-chefen.
Problemen har förvärrats av att inte heller overflow-funktionen som normalt ska slussa samtal vidare till ett antal utvalda mobiltelefoner vid överbelastning eller avbrott i den ordinarie telefonin fungerat. Nu har företaget tröttnat på problemen och begärt att Tele2 ska presentera en alternativ lösning.
”Fel i hjärtat av sip-växeln”
En medarbetare hos en annan av Tele2:s stora sip-kunder ger en likartad bild av problemen. Även de har drabbats av de återkommande telefoniavbrotten vilket han uppger fått återverkningar för bland annat samhällskritiska funktioner.
– Tele2 är medvetna om allvaret, den information vi fått är att orsakerna finns i hjärtat av Tele2:s sip-växel och att de inte riktigt vet hur de ska komma tillrätta med problemet, säger han och tillägger att delar av störningarna ska ha uppstått i samband med att de försökt lösa instabiliteten genom att uppdatera mjukvaran.
Det senare är något som bekräftas vid vår första kontakt med Tele2. Malin Livhage, presschef hos Tele2 skriver i ett mejl att ”Uppgraderingen som görs är ett led i att ytterligare förbättra tjänsten, tyvärr har det lett till tillfälliga driftstörningar”.
Både hård- och mjukvaruproblem
Några närmare uppgifter om vilka delar av systemet som uppgraderas och vad som är de bakomliggande orsakerna till driftstörningarna vill inte Tele2 ge.
– Det finns två olika anledningar till problemet, det ena är mjukvarurelaterat och det andra hårdvarurelaterat. Det är därför felen tagit sig olika uttryck. Nu arbetar vi hårt för att få till en tekniskt stabilare lösning, säger Malin Livhages kollega Oliver Carrà när vi återkommer till Tele2.
Han konstaterar att operatören nu inte har någon pågående störning i sip-tjänsten. Någon tidsplan för när en permanent lösning är på plats kan han däremot inte presentera.
– Det handlar om ett löpande förbättringsarbete. Prioriteringen för oss är att det ska bli en bra kundupplevelse, säger han.
Centrala telefonisystem hos operatörer brukar vara redundanta lösningar. Om de är det också i det här fallet och hur störningarna för kunderna i så fall ändå kunnat bli så stora är något Tele2 väljer att inte kommentera.
Problem även i våras
Även i maj drabbades Tele2 av ett stort avbrott i sip-tjänsten. Den 13 maj och omkring tio dagar därefter hade kunderna problem med att ringa ut och ta emot samtal till följd av en överbelastad nod mellan voip-nätet och det fasta telenätet. Då åtgärdades problemen med att öka kapaciteten i systemet. Om grundorsakerna till det avbrottet är de samma som höstens avbrott är inget som Tele2 varken vill dementera eller bekräfta.
Har du mer uppgifter om Tele2:s sip-problem? Kontakta oss gärna via vårt tipsformulär på techtidningen.se/tipsa
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 20 december 2013