Jetpaks förare var visserligen uppkopplade redan innan. Men då handlade det om klumpiga terminaler. Nu fick förarna en snygg och användarvänlig app som inte bara klarade av logistik och kommunikation med trafikledningen, utan även en enhet som ge tips om den snabbaste resvägen.
– Hemmets teknik har kommit ikapp företagens och därför har vi blivit mer kräsna på jobbet. Men appen togs emot väldigt bra och de anställda var glada över att ha en enda enhet. Med Androids inbyggda verktyg kunde vi dessutom se i vilken utsträckning chaufförerna laddade ner apparna och i vilket land de var mest benägna att ladda ner, om Sverige låg lite före Norge och så vidare, säger Sebastian Leth
Appen har givit resultat. Det nya sättet att arbeta på har gjort att chaufförerna sparar runt två minuter per paket, vilket gör att chaufförerna kan hantera försändelser i betydligt större volymer.
– Vi var helt enkelt tvungna att skapa ett nytt gränssnitt i takt med att antalet leveranser ökade. Och den den nya appen innebär även en besparing så till vida att investeringarna i enheter till både nya och gamla förare blir lägre än tidigare.
När chaufförsappen var på plats var det dags att fokusera på slutkunderna. Visionen för den utvecklingen av den delen var ”Fjärrkontroll i mobilen”. Tanken var att kunden ska kunna styra leveransen direkt i mobilen.
– I takt med att e-handeln vuxit har kraven på leveranser ökat. Man vill själv kunna bestämma vart försändelsen ska levereras, och även kunna ändra adress under tiden om man plötsligt inte kan vara på den plats man tidigare bestämt. Och ibland kan det även vara nödvändigt att någon annan tar emot paketet.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 22 november 2016