Apparna förändrade företaget

Appar Jetpaks två nya appar har både underlättat för företagets chaufförer, förenklat för slutkunder och hjälpt företaget att växa. Under Nolldistans berättade Jetpaks Sebastian Leth om tankarna före och under utvecklingen och hur appen påverkat företaget.

Apparna förändrade företaget

Vi glömmer det vi gjort tidigare och börjar om. Det var med de ledorden Jetpak gick in i sin digitala utveckling. Företaget ville växa ikapp med branschutvecklingen, men var samtidigt noga med att inte ha för bråttom.

– Digitaliseringen är något som sker väldigt snabbt. Människor blir mer och mer mobila och har fler och fler uppkopplade enheter. För oss på Jetpak handlade det om att anpassa sig till marknaden, säger Sebastian Leth, produktansvarig för e-handel på Jetpak under utvecklingen.

Jetpaks förare var visserligen uppkopplade redan innan. Men då handlade det om klumpiga terminaler. Nu fick förarna en snygg och användarvänlig app som inte bara klarade av logistik och kommunikation med trafikledningen, utan även en enhet som ge tips om den snabbaste resvägen.

– Hemmets teknik har kommit ikapp företagens och därför har vi blivit mer kräsna på jobbet. Men appen togs emot väldigt bra och de anställda var glada över att ha en enda enhet. Med Androids inbyggda verktyg kunde vi dessutom se i vilken utsträckning chaufförerna laddade ner apparna och i vilket land de var mest benägna att ladda ner, om Sverige låg lite före Norge och så vidare, säger Sebastian Leth

Appen har givit resultat. Det nya sättet att arbeta på har gjort att chaufförerna sparar runt två minuter per paket, vilket gör att chaufförerna kan hantera försändelser i betydligt större volymer.

– Vi var helt enkelt tvungna att skapa ett nytt gränssnitt i takt med att antalet leveranser ökade. Och den den nya appen innebär även en besparing så till vida att investeringarna i enheter till både nya och gamla förare blir lägre än tidigare.

När chaufförsappen var på plats var det dags att fokusera på slutkunderna. Visionen för den utvecklingen av den delen var ”Fjärrkontroll i mobilen”. Tanken var att kunden ska kunna styra leveransen direkt i mobilen.

– I takt med att e-handeln vuxit har kraven på leveranser ökat. Man vill själv kunna bestämma vart försändelsen ska levereras, och även kunna ändra adress under tiden om man plötsligt inte kan vara på den plats man tidigare bestämt. Och ibland kan det även vara nödvändigt att någon annan tar emot paketet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.