”Apple världens mest konservativa företag”

Trots att Apple brukar ses som sinnebilden för ett innovativt företag är de också världens mest konservativa företag, menar Telekom idags teknikredaktör Marcus Gustafsson.

Gårdagens lansering av Iphone 5 blev precis vad man kunde räkna med. Visst har den nya telefonen putsats och förbättrats i de flesta avseenden, men någon revolution handlar det inte om. Och det är precis så Apple brukar jobba. Vid ett mindre antal tillfällen, ofta med ganska många års mellanrum kommer helt nya produkter eller radikala designändringar, men däremellan håller tillverkaren benhårt fast vid den inslagna vägen. Få eller inga företag i världen är därmed lika konservativa när det gäller att förändra sina produkter. Vilken annan tillverkare säljer år efter år datorer som vid en första anblick inte går att skilja från förra eller förrförra årets modell.

Med en utomordentlig fingertoppskänsla för vad som kommer att sälja och vad som tillför nya värden för köparna har det varit en fantastiskt lyckosam strategi. Och handen på hjärtat har de kanske rätt den här gången också, visst är det trevligt med jätteskärmar när man ska surfa men kanske är det vettigare med en telefon som även den med normalstora händer kan hålla i utan problem.

Klart är i alla fall att konkurrenterna helt knaprat in Apples innovativa försprång på mobilmarknaden. Iphone 5 erbjuder inget som inte också finns hos en eller flera andra tillverkare. Kanske beror det på att mobiltelefonens utveckling nu tagit sina största kliv eller också är det bara frågan om att Apple ännu inte tycker att det är dags för något radikalt annorlunda.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.