Som konsekvens förutspås därför att 2009 blir en konkurrensmässigt hårdare tid för samtliga tillverkare, som får slåss om snålare kunder och med sämre marginaler jämfört med 2007.
Hösten brukar normalt också markera en tid då försäljningen är extra god, med tillväxter som varit i regionen 20 procent från år till år, en trend som mobiltillverkarna traditionellt brukar möta med omfattande försäljningskampanjer. I år ser det dock ut som gensvaret från kunderna uteblir.
Oförändrad topplista
Även med vikande konjunktur är Nokia fortfarande den aktör som är störst på marknaden, med nära 35 procent av den totala andelen rent försäljningsmässigt. Detta trots fortsatta förluster mot tvåan Samsung, som idag har 28 procent av marknaden.
Kvar på tredje plats är Sony Ericsson med sina 15 procent. Företaget brottas dock med en intern omstrukturering och ekonomisk förlust under tredje kvartalet. IDC förutspår att detta fortsätter även nästa år, innan företaget vänder trenden någon gång under andra halvåret 2009.
Värre ser det samtidigt ut för Motorola, som bara lyckats skeppa en bråkdel så många enheter jämfört med samma tid förra året. En total försäljningsnedgång på nära 49 procent utgör även grund för fortsatta förluster i likhet med föregående kvartal.
Apple på väg upp
Med sin populära Ipone 3G, lanserad under juli månad detta år, har Apple på kort tid roffat åt sig 4,3 procent av marknaden. En signifikant ökning jämfört med andra kvartalet detta år då andelen endast var 0,4 procent. Detta innebär att företaget nu också är hack i häl på både Motorola och LG Electronics, som under tredje kvartalet rapporterats ha 4,6 respektive 4,4 procent av marknaden.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 5 november 2008