Sony Ericsson har fasat ut många giftiga kemikalier men är fortfarande för dåliga på sitt producentansvar som innebär att företagen tar ansvar för sina uttjänta produkter. Samsung och Toshiba har visat större ansvar och går nu förbi Sony Ericsson, i Greenpeaces rankning. Men ännu har elektronikföretagen en bra bit kvar innan de blir riktigt gröna.
Även Nokia skulle ha kunnat få högre poäng om man hade lyckats bättre med att samla in sina uttjänta produkter i Indien och Ryssland. Även där har Toshiba och Samsung lyckats bättre. De två asiatiska producenterna får vardera 7 av 10 möjliga poäng och det är det högsta som någon får i denna upplaga av Greenpeace elektronikranking. Både Toshiba och Samsung har lovat att fasa ut ämnen som bromerade flamskyddsmedel och PVC men har inte lyckats genomföra detta fullt ut.
