Atlas Copco samlar telefonin hos Telia

Teliasonera drog det längsta strået i Atlas Copcos stora telefoniupphandling. Operatören får leverera allt som tjänst genom ett treårsavtal. Gamla växlar byts mot en Aastra MX-One med mobila anknytningar.

Atlas Copco samlar
telefonin hos Telia

Upphandlingen omfattar Atlas Copco i Sverige, en ny växelplattform med kringsystem och både fast och mobil telefoni. Totalt närmare 4 000 anknytningar.

– Vi har haft ett antal olika telefonisystem i koncernen och avtal med olika leverantörer. Då fick vi inte de volymfördelar som ett företag i vår storlek ska kunna få, förklarar Omid Salasi, it-chef på Atlas Copco AB.

Det nya helhetsavtalet gör att bolaget sparar en hel del pengar. Hur mycket vill Omid Salasi inte gå in på. Han vill inte heller kommentera uppgifterna till Telekom idag att hela affären, som ger Telia ett treårsavtal, ska vara värd runt 140 miljoner kronor.

Central MX-One

– Med en enda leverantör minimerar vi kontaktytorna med olika leverantörer. Det blir mycket enklare för oss att administrera och förvalta telefonitjänsterna inom Atlas Copco i Sverige, säger Omid Salasi.

Han pekar på tre viktiga faktorer i valet av Teliasonera: priserna, den helhetslösning de erbjöd och mobiltäckningen. Det gjorde att de vann över TDC, Orange, Telenor och Datametrix, som också deltog i upphandlingen.

Målet är att den nya lösningen ska vara igång senast i januari 2010. Den bygger på en centralt placerad Aastra MX-One, som bland annat ersätter en gammal MD110. Systemet ska efter implementationen skötas av en telefonigrupp på Atlas Copcos avdelning Shared services, tillsammans med Teliasonera.

Siktar på globalt AD

Telefonisterna får bättre verktyg genom modernare och mer användarvänliga mjukvaror och avlastas genom röststyrning. Den stora majoriteten av användarna ska bara ha en mobil som anknytning i växeln, men ett viss andel fasta telefoner och dect blir kvar.

– Vi pratar om ip-telefoni, men det blir en senare fråga. I en del äldre lokaler kan inte infrastrukturen hantera quality of service, förklarar Omid Salasi.

Atlas Copcos it-chef i Sverige konstaterar att det finns modernare lösningar än den som nu installeras. Globalt i koncernen har de sajter som gått över till ip-telefoni satsat på Cisco-system.

– Den långsiktiga målsättningen är att vi ska kunna koppla in telefoni mot ett globalt AD, för att enkelt kunna klicka och ringa. Men vi vill inte ta den stora investeringen i nuläget, säger Omid Salasi, som i början av intervjun har en parallell chattdiskussion via Sametime.

Han berättar att medarbetarna i Atlas Copco använder Sametime mycket för just chatt. Det är ett effektiktivt sätt att kommunicera mellan olika delar av världen. Om det visas en grön gubbe i kontaktlistan är det bara att knacka på, oavsett vad klockan är.

Men telefonikopplingen får vänta ett tag.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.