Bankomaterna tar ton

Bankomater tar ton genom talsyntes. Acapela Group, företag inom talteknologi, och den finansiella koncernen SEB har gemensamt lanserat talande bankomater överallt i Sverige. Tanken bakom denna tjänst är att förbättra tillgängligheten för de som lider av synproblem eller dyslexi samt för andra grupper som föredrar tal framför text, som exempelvis äldre människor och personer med invandrarbakgrund.

Den nya tillämpningen finns i samtliga SEB:s knappt 400 bankomater runtom i landet. Talet aktiveras genom att kunden trycker på en knapp innan kortet förs in. Talfunktionen finns tillgänglig för de vanligaste tjänsterna: uttag av svenska kronor, kontoutdrag samt för laddning av mobiltelefonkort. Tjänsten implementerades i början av året och används i allt större utsträckning. I februari gjordes 564 uttag med tal, en siffra som i mars ökade till 666.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.