Bjässarnas missnöjda kunder en guldgruva

En målmedveten satstning mot mellanstora företag som känner sig bortprioriterade av de största operatörerna har blivit en lyckträff för Intelecom och deras nystartade systemintegratörsverksamhet. Nu räknar man överträffa förväntningarna på tredubblad omsättning i år.

Bjässarnas missnöjda kunder en guldgruva

– En fantastisk start på året och en fantastisk start på verksamheten som systemintegratör, säger Intelecoms vd Mikael Janemon till Telekom idag.

Företaget, med rötter i Consorte, har sedan i höstas haft en smakstart som systemintegratör och helhetsleverantör av kommunikation. Bakom framgångarna finns ett målmedvetet marknadsarbete och en vilja att hjälpa kunderna till bättre kommunikation. Även när uppdraget handlar om att sälja hårda produkter ska Intelecom bidra med sin kompetens. Det kan handla om att utveckla hur kunden hanterar inkommande samtal. Ett ofta eftersatt område där det kan finnas stora pengar att tjäna enligt Janemon.

Parallellt med att man företräder Alcatel-Lucent på den nordiska marknaden satsar man på att bygga fler partnerskap. Bland annat ska Intelecom börja leverera lösningar byggda på Microsofts OCS-plattform.

Namnkunniga kunder

Från den tidigare verksamheten som var inriktad på att leverera in-tjänster har man många starka varumärken bland kunderna som Ticket, IBM och Elgiganten men man har redan vunnit flera viktiga kunder i den nya rollen som systemintegratör. Bland annat övergav Kanal 5 sin Ericsson MD110 till förmån för en Alcatel-växel levererad av Intelecom. Man har även agerat underleverantör till Telenor i stora affärer.

Redan nu har man passerat 2007 års omsättning på 17 miljoner kronor och årets mål på 50 miljoner väntas uppnås med råge.

Ericssons beslut att sälja ut sin verksamhet för företagsväxlar till det kanadensiska bolaget Aastra Technologies, väntas också starkt bidra positivt till Intelecoms etablering på den svenska marknaden.

– Det här öppnar upp för en ny och sund konkurrens. Vi förväntar oss nu att lojaliteten gentemot Ericsson släpper bit efter bit, och att det efter hand kommer att ske en betydande rörelse på marknaden i jakten på smartare kommunikationslösningar, avslutar Mikael Janemon.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.