Nokia tänker nytt – här ska jätten hitta tillväxten

Affärer Telekombranschen har ett par tuffa år i ryggen. Nu tänker Nokia om – telekom är inte längre bolagets viktigaste tillväxtmarknad enligt vd:n.

Nokia tänker nytt – här ska jätten hitta tillväxten

Den finska telekomjätten släppte nyligen sin rapport för det tredje kvartalet och rapporterade en omsättning under analytikernas förväntningar. Dessutom sänkte bolaget sina försäljningsprognoser för året.

Tillväxten framåt ska bolaget inte hitta bland sina traditionella telekomkunder – istället är det datacenter som är bolagets stora framtidshopp, enligt Fierce Network.

– Det kommer att finnas andra tillväxtområden också, men datacenter kommer att vara nummer ett, säger Pekka Lundmark till tidningen.

Nyligen presenterade Nokia ett samarbete med CoreWeave, som specialiserar sig på cloud computing-tjänster med fokus på högpresterande datorbearbetning (HPC), maskininlärning, ai, och andra intensiva dataprocesser.

Det är enligt vd:n ett del i bolagets strategi att växa bortom telekomsektorn och in på företagsmarknaden.

– Även om telco-TAM (Totala adresserbara marknad) förväntas återhämta sig något nästa år, måste vi vara realistiska. Jag menar, telco-TAM kommer aldrig att vara en betydande tillväxtmarknad.

– Anledningen till att samarbeted med Coreweave är så viktig är att de nu är den ledande leverantören av GPU-som-en-tjänst. Och de har nu tagit i princip hela vår portfölj, både på IP- och optiksidan. Och som vi vet driver ai nya affärsmodeller, och en av dessa modeller är tydligt GPU-som-en-tjänst.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.