Snabbväxande SaaS-bolaget tar in miljoner och ny vd: ”Vi bygger en produkt som blir bättre varje vecka”

Affärssystem Resemolnet tar in 8 miljoner kronor i en såddrunda och får samtidigt en ny vd i Karin Whitlock. Vi har pratat med henne om varför hon kliver in i bolaget, hur Resemolnet ska växa – och hur AI ska lyfta både kundupplevelsen och lönsamheten.

Snabbväxande SaaS-bolaget tar in miljoner och ny vd: ”Vi bygger en produkt som blir bättre varje vecka”
Karin Whitlock, foto: Resemolnet/Pressbild

Vad lockade med Resemolnet?

– För mig handlade det om flera saker. Jag kände ett starkt förtroende för människorna bakom bolaget och såg både energi och erfarenhet som jag ville bygga vidare med. Att få kliva in tidigt i en startupresa och vara med och forma något från grunden är otroligt roligt. Dessutom ser jag en stor potential i resebranschen – både för teknisk innovation och för affärsutveckling, säger Karin Whitlock som är ny vd på bolaget.

Hur ska ni växa framåt?

– Vi fokuserar på två saker: att bygga en riktigt bra produkt som våra kunder älskar och att växa tillsammans med dem. Vi har redan en handfull dedikerade kunder och jobbar nära dem för att bygga funktioner som verkligen gör skillnad i deras vardag. Parallellt bygger vi strukturer för att kunna skala upp – både tekniskt och organisatoriskt.

Hur ska ni utmana de större spelarna på marknaden?

– Genom att vara snabbfotade, kundnära och tekniskt smarta. Vi har inte samma tröghet som många etablerade system och kan därför bygga moderna lösningar som är intuitiva, automatiserade och anpassningsbara. Vi lyssnar på våra kunder – och vi agerar snabbt. Vi vet att vi fortfarande är tidigt i vår resa och att det finns saker att slipa på – men just därför är vår lyhördhet och snabbrörlighet en av våra största styrkor. Tillsammans med våra användare formar vi en produkt som blir bättre för varje vecka.

Hur arbetar ni med AI för att förbättra kundupplevelsen, och vad innebär det i praktiken för användarna?

– AI är en integrerad del av vår produktvision och vi använder AI för att skapa verkligt värde för våra kunder. Julia, vår AI-chatbot , hjälper resenärer att snabbt få svar och öka konvertering på hemsidan. I planen ligger också att använda AI för att automatisera repetitiva uppgifter, förutse efterfrågan och ge rekommendationer – till exempel inom dynamisk prissättning eller reseplanering. För användaren betyder det att man sparar tid, får bättre affärsbeslut och slipper en del av det administrativa arbetet som annars kräver mycket manuell handpåläggning.

Hur ser ni på framtiden för automatisering inom resebranschen – och vilken roll vill ni spela i den utvecklingen?

– Vi tror att framtiden är både automatiserad och personlig. Det finns en enorm möjlighet att automatisera det operativa, samtidigt som det frigör tid för bolagen att fokusera på kundupplevelsen. Vår roll är att bygga verktygen som gör det möjligt – på ett smart, tillgängligt och kostnadseffektivt sätt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.