Telekomprofilens nya uppdrag – ska leda distributörens tillväxt i Norden

Branschen Sedan i början av januari arbetar Magnus Martinsson på Westbase.io. Vi har pratat med honom om hur distributören ska växa i Norden, trenderna på marknaden och läget i den svenska telekombranschen.

Telekomprofilens nya uppdrag – ska leda distributörens tillväxt i Norden
Magnus Martinsson

 Det finns telekomveteraner och så finns det telekomveteraner. Magnus Martinsson har varit i branschen sedan 90-talet och arbetat på bolag som One2tel, Aditel, Comhem, Atos och Lifesize.

 De senaste fyra åren har han tillbringat hos integratören Blackbox, där han bland annat varit försäljningschef i Europa. Nu är han redo för nästa uppdrag – att leda att leda Westbase.io:s tillväxt i Norden.

 – Jag upptäckte tidigt att Westbase.io har samma grundvärderingar som jag har. Människor köper från människor brukar jag säga. Och det är väldigt viktigt att det kommer hela vägen från toppen. Att man bryr sig om människor i ett företag. För det speglas hela vägen ut till dem du ska jobba med tillsammans.

 Vad tar du med dig från tiden på Blackbox?

 – Jag har skapat mig en väldigt stor förståelse för hur det är att arbeta internationellt. Blackbox är ett amerikanskt bolag med indiska ägare. Jag har saknat att arbeta i ett helt europeiskt bolag och i en organisation där det är lite närmre till besluten och så är det på Westbase.io.

 Vad har ditt fokus varit den här första tiden?

 – Jag har haft en fantastisk onboarding, sen var det några år sedan jag jobbade med distribution och de här bitarna därför har jag lagt mycket tid på läsning och utbildning. Dessutom har jag börjat boka möten med våra befintliga kunder.

 Vad är den största skillnaden nu jämfört med du arbetade med de här frågorna tidigare?

 – Att verkligen allting idag är uppkopplat. Vi jobbar ju framförallt med antenner, routrar och kringutrustning. Samt service tjänster till våra partners. Den utrustningen finns ju numera i varenda buss, polisbil och så vidare. Allting ska vara uppkopplat.

 –  Vi har många ben att stå på men vårt huvudmål är 5g, 4g utrustning från flera tillverkare och nätverksprodukter från Ubiquiti. De produkterna är väldigt populära i Sverige och Norden, mitt uppdrag är att se om jag hitta en del av den kakan och att vi på den vägen kan växa på ett nyttigt och bra sätt, med de värderingar som vi har på bolaget.

 Hur ska ni växa i Norden?

 – Westbase.io har funnits i över 35 år och är en av de mest erfarna distributörerna i Europa.  

Vi distribuerar allting inom trådlöst, och arbetar mycket med Ericsson, DIGI och Ubiquiti, men vi är inte jättekända i Norden och det ska vi så klart ändra på.

 – Vi ska vara lite snabbare och smidigare än våra konkurrenter. Alla distributörer pratar om att tillföra värde till kunderna men sen blir det mest att de flyttar på en låda ändå. Vi ska vara en spelare som verkligen tillför ett värde.

 I det värdeskapande arbetet är bland annat service & support

 – Alla produkter som vi säljer till våra partners kan de också köpa service av oss på. Installation, underhåll,  vi har en egen 24/7 NOC  som de kan köpa så att de får någon som svarar på natten om de vill.

 – Våra kunder ska inte behöva ha gigantiska teknikkårer om de inte vill. 

 De senaste åren har säkerhet och resiliens blivit allt viktigare prioriteringar för företag och organisationer.

 – Mobile failover-lösningarna kommer mer och mer, samtidigt som de blir bättre och bättre. Det har ju alltid funnits backuper, men de var ju länge så slöa att de inte kunde tillgodose kundernas behov men idag är de här backuperna så pass bra att du knappt märker när systemet går ner.

 Att säkerhet blivit viktigare gör också att många kommer behöva se över sina hemmakontor, spår Magnus Martinsson.

 – Tidigare har det räckt med att de anställda har en fiberlina hemma och så har man tutat och kört. Men det är inte speciellt säkert. Vi levererar numera en smidig liten 5g-router som är perfekt för hemmakontoret. Du får full säkerhet och tillräckligt med tryck för att köra video och sådana saker.

 – Samtidigt som det inte är speciellt dyrt med mobildata längre. Kunderna är vana vid att det blir en hög månadskostnad med 5g men det börjar försvinna i och med att marknaden mognar. Det ska inte vara en stor prisskillnad på att överföra någonting i en kabel eller i luften.

 Tempot i den digitala omställningen är också betydligt högre än för några år sedan.

 –  Förr i tiden och projekterade när du skulle dra fram fiber till en byggare. Du tänker ju inte ens på det idag längre. Vi tillverkar en väska som du kan sälja utan att kunna ha med sig och bara öppna upp och så är det färdigt. Så det finns mycket sådana lösningar idag som har tagit flera steg framåt som jag tror, och det här är bara början.

 Det har pratats länge om möjligheterna med den femte generationens mobilnät, och inte minst potentialen med privata 5g-nät men än så länge har den marknaden inte tagit riktig fart.

 –   Operatörerna håller fortfarande på att hitta sina nya affärsmodeller för den här marknaden och försöker hitta applikationerna som företagen behöver. Fördelen för oss är att det kvittar om kunderna vill använda publika eller privata nät. Våra produkter är redo oavsett.

 – Vi levererar mycket ruggad 5g-utrustning till kappseglingsbåtar, tåg och till oljeriggar. Det finns otroligt mycket 5g-prylar där ute som folk inte tänker på.

 Hur mår den svenska telekombranschen?

 – Jag känner väl att den mår okej men att den står och stampar lite grann. Vi har utvecklat massvis med ny teknik och gjort stora investeringar. Nu är det dags att branschen får utdelning på alla de här intressanta projekten där 5g naturligtvis blir en stor del.

 – Men vi behöver också förstå att företag inte gör sådana här förändringar för teknikens skull utan för de konkreta användarmöjligheterna skull. Så jag tror kanske att branschen ska fokusera lite mer på applikationer som verkligen gör skillnad i kundernas vardag och inte bara saker som är häftiga att visa upp.

 Vad hoppas du ha uppnått om två år?

 – Då hoppas att jag vi blivit en betydande spelare i Norden att vi kan öppna ett lokalt lager här. Idag har vi ett stort lager i England och vårt Europa lager strax utanför Amsterdam, sen har vi lokala lagerpartners. Där vi håller lokala lager åt våra kunder.

 – Min målsättning är att ha ett lokaltlager i Norden och med det växa verksamheten avsevärt. Men med dagens logistik inom EU funkar vårt centrallager bra för de nordiska länderna. Samtidigt som tillväxt är viktig i min roll är det absolut viktigaste att det bygger på bra samarbeten och har bra partners att jobba med.

Försäljningschefen Matt Thomas är väldigt positiv till rekryteringen.

– Westbase.io har varit verksamt i Norden i över ett decennium, och att ta in Magnus i teamet som vår affärsutvecklingschef markerar ett nytt kapitel i vårt engagemang för denna nyckelmarknad. Denna investering handlar om att fördjupa våra relationer, utöka vår närvaro och driva på verklig tillväxt i regionen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.